Hej!

Vi har ett sk stadsnät (Västerås-Mälarenergi) i huset med en anslutningspunkt (CPS) i ena änden av huset. Vi ligger inte i teknisk framkant direkt, utan har bara en stationär dator idag, som råkar stå i just samma rum. Har idag alltså bara en enkel kabel mellan CPS och dator. Framtida bärbara datorer löser man väl enklast genom trådlöst men om jag förstått saken rätt krävs kabel för TV?
Den dagen jag vill köra TV genom bredbandet står jag inför problemet att vardagsrummet ligger i andra änden av huset. Vilka möjligheter finns att dra kabel på egen hand? Kan jag utnyttja krypgrunden eller gå utvändigt (kortaste vägen), eller blir det för kallt för kablarna? Hur funkar detta, blir det som en jättelång förlängningssladd från CPS:en eller kan jag dra kabeln och sätta ett uttag i vardagsrummet? Det sista vore ju snyggast...

Frågorna är alltså:
-måste den här typen av kablar ha rumsvärme elle kan man dra i kalla utrymmen?
-går det att göra själv för den normalhändige (som dock inte kan så mycket om tekniken)
-kan man sätta ett uttag efter CPS:en, eller måste det vara av typen förlängningssladd?

Jag har försökt titta i nätverksskolan, men vet inte riktigt hur varianter av stadsnät passar in i detta, så ni får ursäkta om det är dumma frågor?

Hälsningar,
Magnus

Som jag brukar säga så är den enda dumma frågan den man inte ställer utan går och grubblar på :)
Du kan dra kabeln i krypgrunden om du vill. Det är en bättre placering än utomhus om du inte köper specialkabel. Den vanliga är inte särskillt anpassad för uv strålning.

Jobbet är enkelt så det kan du mycket väl fixa själv och visst kan du sätta uttag i båda ändar på den kabel du drar. Sen sätter du bara vanliga anslutningskablar mellan tvdosan och uttaget i vardagsrummet. I teknikrummet blir det en anslutningskabel mellan uttaget och cps:en eller ev en switch beroende på hur många uttag cps:en har. Den kanske tom har ett uttag speciellt avsett för tv? Det varierar mellan modellerna så där är jag lite osäker på hur det ser ut hos dig

Hej,
det låter ju bra.
Jo, cps:en har ett speciellt uttag för TV:n. Tror jag har 8 utgångar av olika slag. Då drar jag alltså en kabel därifrån direkt till ett uttag där jag vill ha det? Och för att koppla ihop uttag och kontakter återvänder jag till nätverksskolan när det är så dags. Tack för svar.

/Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.