17 241 läst ·
23 svar
17k läst
23 svar
Hjälp! Hur seriekoppla telefonjack?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Många (de flesta ) telefoner idag bryter inte upp jacket, dvs in och utgående ledare i jacket blir prallellkopplade i telefonen.
Så skall du undersöka vilket som är försat jack så bör du bryta upp med en lös telefonplugg utan något inkopplat. Lyssna sedan i jacken efetr för aytt se vilka som blivit av med signal. Mendet går alltså inte att bryta upp med en telefon, om den är någorlunda modern.
Så skall du undersöka vilket som är försat jack så bör du bryta upp med en lös telefonplugg utan något inkopplat. Lyssna sedan i jacken efetr för aytt se vilka som blivit av med signal. Mendet går alltså inte att bryta upp med en telefon, om den är någorlunda modern.
Nu va det länge sedan jag köpte en fast telefon men jag gissar att Teila fortfarande har detta som krav på de telefoner de säljer. Kravet att bryta då. 
hempularen: Jag har testat med en sk splitterplugg också och får ton i bägge telefonerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Inte ens telia kör med detta på allt vad de säljer längre.
Splitterplugg? Menar du pluggen som kopplar över till modemet?
Splitterplugg? Menar du pluggen som kopplar över till modemet?
hempularen: Japp det är den jag menar. Enligt instruktion från Glocalnet ska jag testa med den...
Tänkte jag skulle bifoga bilder på mina jack men hur gör jag det?
Tänkte jag skulle bifoga bilder på mina jack men hur gör jag det?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
OK, Men är pluggen då losskopplad från modemet?
Ja så klart =)
Det kanske kan vara så som det tidigare såg ut i vårt hus, att telefonledningarna var paralellkopplade som ett stjärnnät från vinden? Att det fanns en 4-ledad kabel i vissa jack var kanske bara för att det var vad som "fanns till hands" vid tillfället för installationen..
Klicka här för att svara