Byggahus.se
Dum fråga: Det är inte så att du har något mer inkopplat i första jacket via mellankopplingsjack? Ex. en nummerpresentatör, telefonsvarare?

För i så fall kan felet sitta i det mellankopplingsjacket. Som sagt det är väl inte sannolikt att du inte hade kopplat ur det redan?

Annars: Om vi förutsätter att jacket verkligen är första jacket, att du har rätt där. Då måste felet nästan sitta i det jacket. Jag skulle ta ut det och granska noga så att det inte finns någon ytterligare bygling som du inte ser utifrån.

Telefonjack är ju ganska enkla konstruktioner att granska.
 
aedwall skrev:
Du kan få ett EXAKT svar av mig. Först och främst felet sitter inte hos Telia utan felet är hemma hos dig. Dvs det är inte fel i något skåp som Telia behöver koppla om i.


//Anders
Hallå har hållit på med ADSL mm i ca 10 år, och telia + bredbandsbolaget med olika abonnemang fungerar inte alltid klockrent, men håll ut jag väntar på svar.
 
Ledsen richard men jag tror dig inte ett dugg. För Teila gör inget i något skåp mer än att koppla 2 trådar vidare från en större kabel till mindre. Så där är det inte några fel som kan göra denna typ av fel. Felet går ju att bli av med genom viss typ av inkoppling. Detta betyder att felet är där brandsaeter kan göra något åt det. med andra ord inne hos honom.
 
Nu har jag bytt splitter och kopplat enligt bild 1. Telefonen funkar utan brus, modemet funkar...men tyvärr inte samtidigt.
Ska byta jack i morgonbitti.

Fortsättning följer...
 
Tänkte bara höra om du har nya trådar eller gamla halvrostiga mellan jacken... det lär ju påverka en del...
 
el_richard skrev:
Hallå har hållit på med ADSL mm i ca 10 år, och telia + bredbandsbolaget med olika abonnemang fungerar inte alltid klockrent, men håll ut jag väntar på svar.
Du behöver inte vänta på något svar, jag kan berätta för dig vad som "brukar" gå fel med BBB och Telia.

Kunden har från början beställt Telefoni och bredband via BBB. Kunden märker efter ett par dagar att BBB telefoni funkar sisådär och han bestämmer sig för att skaffa Fast-telefoni via Telia igen. Problemet blir då att BBB köpt den kopparkabeln från Telia. (Jag tänker inte ordbajsa mig med Skanova, Teliasonera Networks Sales etc då detta bara förvirrar). Telia köper då tillbaka kopparkabeln till ditt hem och kopplar på din telefon på en ny lic(Plats i AXE-växeln) i telefonstationen, vilket innebär att du får en ny plats i KK(Kroskopplingen). Här kommer vi då till problemet. Kunden vill självklart ha kvar sin Bredbandsaccess hos BBB, men teknikern som kopplar tillbaka den fasta telefonin till Telia brukar glömma att även koppla på de två trådarna som kommer från BBB-Dslam(ADSL) och då innebär detta att en tekniker måste ut igen och koppla på de trådarna senare.

Det är detta som har varit problemet och så vitt jag vet förekommer det fortfarande!

:)

Jag bifogar en bild på KK om någon undrar hur en KK ser ut i en medelstor stad. (Inte konstigt det kan bli fel?)
 
  • DSC00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JonOMaria skrev:
Tänkte bara höra om du har nya trådar eller gamla halvrostiga mellan jacken... det lär ju påverka en del...
Jag har helt nya trådar mellan första och andra jacket.
 
se svar 21
 
Att BBB säljer analog telefoni va något helt nytt för mig. Och tydligen även för BBB.
Klipp från deras sida.
"När du ringer med oss, ringer du via bredbandsnätet, så kallad IP-telefoni"

Detta gör att Teilas analoga lina och BBBs internet inte kan krocka. Dålig och dum förklaring.
 
se svar 21.

Så var det...
 
Bra nu håller vi oss till uttagsändan då det nu står klart att det är däromkring problemet sitter
 
Problemet löst! Mitt nyinköpta telejack verkade inte funka helt 100. Bytte till ett gammalt skräpande jack och det funkar kanon.

Tack till er alla för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.