Hej,

Kör 2 applikationer som använder port 80.

IHC och Nibe fjärrstyrning RCU10

Har ändrat till port 8080 i konfigureringen till IHC.

Skriver jag in http://**:8080 så kan inte den sidan visas? Har öppnat porten i routern...

Är det rätt skrivet? eller hur gör jag.....

skriver jag http://** så kommer inloggningen upp till NIBE.

Om ni vill testa så anv:demo lösen:demo

Hur gör jag för att kunna logga in till dessa olika applikationerna från internet. (Från jobbet)

Håller på att bli tokig på detta......så hjälp snälla....

Hur ser ditt nät ut?

Har du en "bredbandsrouter" med NAT mellan hemmanätet och inkommande adsl/fiber? Eller har du bara en switch och multipla IP-adresser från din ISP?

Har du multipla IP-adresser från din ISP så bör du sätta olika adresser på din IHC respektive Nibe men kan då använda samma port (80).

Har du enkel IP-adress från din ISP och bredbandsrouter med NAT så bör du använda olika privata IP-adresser (192.168.x.x) på ditt hemmanät för IHC respektive Nibe och seda "port-mappa" i bredbandsroutern så att 80 respektive 8080 går till olika privata IP-adresser.

Men beskriv ditt nät lite bättre så är det enklare att förklara.

Pen

Jag har gjort motsvarande med två andra ethernet-värdar.

Min router har en public IP-adress som jag fått från internetleverantören:

exempel router = 1.2.3.4.

I det privata nätet bakom routern har de två värdarna privata adresser

exampel host IHC = 192.168.0.10 (använder port 80 för webtrafik och port 443 för secure connection)
exempel host WebCam = 192.168.0.20 (använder port 80 för webtrafik)

I routern mappar jag sedan

1.2.3.4:80 -> 192.168.0.10:80
1.2.3.4:443 -> 192.168.0.10:443
1.2.3.4:8080 -> 192.168.0.20:80

Sedan fungerar det som du beskrev att du vill ha det. Är det detta du gjort eller kan det hjälpa?

Hej,

Har telia adsl 8 mbit.

En router d-link di-624.

ser ut enligt nedan i routern....

Nibe **.65.0.19 IP (0) 80/80 always
IHC **.65.0.20 IP (0) 8080/8080 always
IHC **.65.0.20 IP (0) 443/443 always

vad är NAT...är inte proffs på detta....

Jag vill komma åt de olika sakerna från datorn på jobbet....

Proverb skrev:
Jag har gjort motsvarande med två andra ethernet-värdar.

Min router har en public IP-adress som jag fått från internetleverantören:

exempel router = 1.2.3.4.

I det privata nätet bakom routern har de två värdarna privata adresser

exampel host IHC = 192.168.0.10 (använder port 80 för webtrafik och port 443 för secure connection)
exempel host WebCam = 192.168.0.20 (använder port 80 för webtrafik)

I routern mappar jag sedan

1.2.3.4:80 -> 192.168.0.10:80
1.2.3.4:443 -> 192.168.0.10:443
1.2.3.4:8080 -> 192.168.0.20:80

Sedan fungerar det som du beskrev att du vill ha det. Är det detta du gjort eller kan det hjälpa?

Var i routern mappar jag detta?
är en dlink di-624......
Förstår hur du menar men vet inte hur jag utför det.

Ett tips, lägg dina saker som en fast ip! annars måste du ändra varje gång du startar om dom.

Kanske läge att edditera bort lite siffror i din IP??

Funkar utmärkt att få upp din IHC ifrån mig.

snuttjulle skrev:
Kanske läge att edditera bort lite siffror i din IP??

Funkar utmärkt att få upp din IHC ifrån mig.
Ja ja, men du skall logga in för att göra något....Tack för omtanken

Det är inget fel.

Om du befinner dig på ditt eget interna nät (datorn hemma) så måste du använda de interna adresserna (192.168.0.10 resp 192.168.0.20).

Du behöver bara öppna portar i brandväggen om du vill komma åt samma sak UTIFRÅN internet, dvs när du inte befinner dig hemma. Från internet sett så ska du använda dig av din externa adress (**.65.0.19).

Anledningen till att du inte får upp sidan om du använder dig av din externa adress internt är att routern tar hand om ALL trafik som ska ut på internet (eftersom det är en extern adress) men just denna adress är ju dig själv och ska ju egentligen direkt in igen.

Och jag håller med... editera bort några siffror ur ipnumret i ditt inlägg. Även fast det är inloggning så vill du inte att någon illvillig ska hålla på och försöka. Dessutom ska man inte lita på lösenordsskyddet ändå.

Nu får jag också upp din IHC. Har du ändrat under kvällen för det funkade inte förut?

Din bredbands-router har NAT. NAT gör det möjligt att ha flera datorer bakom en och samma IP-adress. Olika portnummer på den gemensamma IP-adressen mappas till datorer med olika IP-adresser i hemmanätet.

Om jag fattar din konfiguration rätt så har du något slags privata adresser fast numren ser konstiga ut och stjärnan i början förstår jag inte alls. I övrigt verkar konfigurationen rätt som jag ser det.

Du hade även kunnat använda port 80 internt för din IHC genom at skriva 8080/80. Det betyder att extern (internet) port 8080 kommer att bytas ut mot intern (hemmanät) 80 när trafiken går utifrån och in och tvärtom i andra riktningen.

Och som Ollebanan sa, så bör du ha fasta adresser på din IHC och Nibe men det kanske du redan har (d v s du ska inte använda automatisk IP adress eller DHCP).

Med tanke på de att det använda interna adresserna är 10 resp 20 så är de säkerligen redan fasta.

it-snubben skrev:
Med tanke på de att det använda interna adresserna är 10 resp 20 så är de säkerligen redan fasta.
Eh ok.. Vilken slutsats sherlock holmes. Har du inte aktivt ställt in en fast-ip så är det en dhcp begäran, och dhcp kör på hela subnätet om inte användaren har ställt in annorlunda.

Och hade han gjort det hade han inte behövde ställa sådana här frågor. (slå sig i pannan tecknet)

Slå i pannan igen...

Fullt medveten om att dhcp kör ett spann (dock sällan HELA subnätet som default).

Vad jag syftade på är att 10 resp 20 är så "jämna och fina" att de troligtvis inte är tilldelade. Om det skulle varit dhcp så blir tilldelningen sällan så. Låt säga att tilldelningen börjar på 10 och att han har startat IHC som första utrustning så är sannolikheten att exakt nio (9) andra utrustningar har startats innan Niben anslöts ganska liten. DHCP tilldelar nämligen oftast i steg om 1.

/Sherlock

Det gör den och enlikt standard så ska den dessutom tilldela samma address om den inte har "förbrukats" av en annan enhet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.