Hej

Håller på att hjälpa en kompis med nätverksinstallation på hans nya hus. Alla kablar är dragna, patchpanelen är på plats och inkopplad. Vi har dragit kablar för 10st dubbeluttag (alltså 20 kablar). Allt är Cat 6.

Vad jag behöver hjälp med är att hitta infällda väggdosor i Cat 6. Verkar inte finnas många återförsäljare av denna vara då det ända jag hittar är Cat 5.

Vore tacksam för snabba svar

/Fredrik

hepp3 skrev:
Hej

Håller på att hjälpa en kompis med nätverksinstallation på hans nya hus. Alla kablar är dragna, patchpanelen är på plats och inkopplad. Vi har dragit kablar för 10st dubbeluttag (alltså 20 kablar). Allt är Cat 6.

Vad jag behöver hjälp med är att hitta infällda väggdosor i Cat 6. Verkar inte finnas många återförsäljare av denna vara då det ända jag hittar är Cat 5.

Vore tacksam för snabba svar

/Fredrik
Är det Cat5e på uttagen (vilka alla har idag) är det inga problem att använda dem. Så även panelerna.

Vill du ha cat6 så har Elbutik.nu exempelvis CET:s eller Eljos uttag.

Yamma

Självklart går det att använda Cat 5e, men eftersom all övrig utrusting/kablar är Cat 6 vill man ju inte sänka nätet på grund av uttagen.

Skillnaden mellan CAT5e och CAT6 märker man först när man börjar komma upp i maxlängd på kablarna. I en bostad är ledningarna oftast så korta att det inte blir några problem. Men vill du absolut köra CAT6 genomgående så får du nog satsa på en lös ram där man stoppar i lösa CAT6 uttag. Finns lite olika varianter hos bla Dustin. Oftast "fabrikat" Deltaco.

Tackar för svaren.

Det får bli Cat 5e-uttag.

hepp3 skrev:
Självklart går det att använda Cat 5e, men eftersom all övrig utrusting/kablar är Cat 6 vill man ju inte sänka nätet på grund av uttagen.
Det finns ingen mätbar skillnad i transmissionsförmåga mellan ett nät med Cat6-kabel och Cat5e-uttag och en nät med allt i Cat6. Kan ej heller se någon skillnad på uttagen om det är av samma fabrikat. AMP i det här fallet. Det är säkert så att Cat6-märkning på ett uttag är en slags certifiering och inte konstruktionsmässig skillnad.

Johan Gunverth skrev:
Det är säkert så att Cat6-märkning på ett uttag är en slags certifiering och inte konstruktionsmässig skillnad.
Själva kontakten kan skilja något men kan vara svårt att se. CAT6 uttagen brukar inte vara monterade på kretskort utan man ansluter kabeln direkt på själva donet. Patchpanelerna kan se lite olika ut i pcb-layouten. Men som sagt inga stora skillnader och inga som har någon betydelse i små nät.

Kontentan är i alla fall att om det är svårt att få tag på Cat6-ändutrustning går det lika bra med Cat5e.

En lite tilläggsfråga i samma ämne: Någon som vet något bra infällt cat 5e/6-uttag med dammluckor? Jag har hittat ett från Elko (E-nummer: 5105109), men undrar om det finns andra?

En sak att tänka på när det gäller dessa luckor är att de brukar hålla betydligt sämmre än resten av uttaget.

Skulle också gå på 5E uttag om det inte går att få tag i cat 6 smidigt. Har gjort så själv men jag har inte provat att pressa prylarna över 1Gbit ännu. Lite svårt att få tag i testutrustning för 10 Gbit

10Gigskorten brukar kosta en slant. Men jag får leka på jobbet! :D

Är det 802.3an som är nya 10GBit-standarden över Cat6/RJ-45? Annars brukar det ju vara fiber och LC-don

Jag tror bara det finns lösa drafts ännu. Har inte sett något officielt utan bara "hurra vad vi är bra" från olika tillverkare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.