Man ändrar inte "bitraten" utan det som nu och framöver händer är att även tekniken utvecklas och även rena kopparfel repareras, t.ex. dåliga kablar som ger störningar. Tidigare x antal år sedan fanns en vedertagen teori om att man på koppar aldrig skulle nå över 2Mbits.
IPTV och att surfa samtidigt ska inte på verka varandra då det ska vara trafikprioritering, så länge du finns inom den "magiska" 8Mbitnivån.
Däremot så har jag drabbats av att hastigheten plötsligt har varit lägre, t.ex. endast 3Mbit vid test oberoende av TCP eller UDP test och då har mitt modem låst sig genom att inte nyttja alla frekvenser (min gissning). Senast var det efter ett längre elavbrott pga av åska och det avhjälptes genom omstart av modem. Men har man dålig kopparkabel och långa avstånd hjälper nog inget. Friskt provat hälften vunnet.

Tack för utförliga svar. När jag skaffade ADSL så fick jag olika svar från Telia, dels påstod de att jag bara kunde få 2 mbit, trots att någon annan sålde på mig 8. Jag hade rätt långt till telestationen, kommer inte ihåg vad FA-mät gav när de gav mig den uppgiften, men jag tror det var runt 4 km. Men eftersom jag ligger på långt över två mbit som är nästa nivå i Telias bredband så har jag ju alternativet att minska mitt abg till "upp till 2 mbit". Trots allt ligger jag ju dock på nästan fyra och jag tycker det är värt några tior extra i månaden att få 4 mbit istället för 2, trots att jag betalar för "upp till 8".

Däremot så har jag nog lagt planerna på digital-tv via adsl på hyllan efter alla mycket sakliga och informativa inlägg. Nu är bara frågan om jag ska köra boxer, den befintliga canal digital-parabolen på huset eller om jag ska skaffa mig något annat. Mer om det i min helt NYA fina tråd i forumet. :)

aedwall: Japp de byter ju namn i en takt som inte jag hinner med i och nix. De mätte hela sträckan ända till ända men de instrumentmätte med pulsinstrument från dslam till KK panelen härhemma (fick fixa en liten adapter åt dem). Och eftersom jag kan kolla kabelvägen så vet jag att den inte har blivit längre.

Yens: Kan det varit runt den tidpunkt när Telia höjde gränsen för 8Mbit? Tidigare var det 8 ut till 3.5, 2 ut till 5.5 och därutöver 0.5. Nu är det 8 ut till 5.5

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.