Teknik
el_richard: en förstärkare skall sitta i anslutningen till antenn, 'Har man en förstärkare vid tv´n så förstärker man även störningarna... Vilket i sig inte är bra.
Byggherre: Vi kommer att välja detta erbjudande eftersom det är Securitas med skyltar som man sätter upp och det är ett kännt företag. Vi bor i ett storstadsområde och det är en ökad trygghet man köper för 229:- med fria utryckningar. Jag inbillar mig att tjuven hellre väljer ett hus utan larm men vill de göra inbrott så sker det ändå. Viktigt att man kompletterar med andra
Yamma: [citat] Finns inget superbra på Konsumentverket men kolla denna sida, alltid något i alla fall.../Yamma http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_kopguide.asp?lngCategoryId=1470&lngArticleId=3145
Mats: Korrekt uppfattat. Jag förberedde för larm/adsl även på det nummret (har två nummer in om jag inte har nämnt det tidigare). Du måste ha seriellt ut från det uttag där du sätter adsl modemet dvs sitft 3 och 6 om vi pratar patchpanel. Det uttag som tar emot signalen kan du ha parrallelt om du vill. Så det är kopplat här. Telesignalen kommer in från Telia på stift 4 och 5 i port 12. I
Mats: bör väl funka bra. Är man riktig datanörd då kör man självklart med symbolerna för serie respektive parralleport :)
Nicodemus: Visst finns det sådana kort. Jag har själv ett ESI Waveterminal 192M: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=6&page=2 Använder mitt till musikproduktion, men ett kort typ det går fint att använda. Mitt har fyra ingångar och åtta ut (analoga då), med extremt bra ljudkvalitet. Ett sånt kort kostar runt 2000:- nytt och kanske hälften begagnat.
Anton_J: Som svar på tidigare kommentarer angående vilka system som kommer finnas kvar respektive försvinna vill jag bidra med lite tankar. Jag har under lång tid intresserat mig för detta område och även arbetat praktiskt med de flesta av marknadens etablerade system för hemautomation. IHC, EIB/KNX, Lutron, Tebis TS, Lumate mm. Jag tycker att man skall tänka igenom vilka behov man har innan man
snickarboden: Rörelsedetektorer sätts lämpligen från fönster så att man undviker falsklarm... En IR-detektor har ett antal zoner som en solfjäder och den ger larm vid hastiga temperaturförändringar mellan dessa, därför är det lite dumt att rikta en sådan detektor mot fönster, värmefläktar etc. En mikrovågsdetektor ser rätt igenom både glas och en yttervägg, en sådan är nämligen en radar
MathiasS: Jag håller med PEN. Att dra kablar av alla konstiga slag och varianter tvärs huset är bara jobbigt. Jag satsar på en central "mediapc" där film och musik lagras. Den är också direkt ansluten till TVn i vardagsrummet och stereon där. Då kan jag spela film från disk eller skiva (i pcn) och spela upp två eller flerkanalsljud. Även radio via webb. DVD och radio har jag nu monterat bort
hojtha1: Har varit och hört med Ahlsells angående nätverksutrustning, de tipsade om en egen produkt, Eurolan som var väldigt prisvärd och såg riktigt bra ut. Är det någon som har erfarenheter av denna lösning ? Det skall tydligen finnas utrustning för både tv, telefoni och nätverk precis som de andra stora märkena, Lexcom etc.
Mats: aedwall: Japp de byter ju namn i en takt som inte jag hinner med i och nix. De mätte hela sträckan ända till ända men de instrumentmätte med pulsinstrument från dslam till KK panelen härhemma (fick fixa en liten adapter åt dem). Och eftersom jag kan kolla kabelvägen så vet jag att den inte har blivit längre. Yens: Kan det varit runt den tidpunkt när Telia höjde gränsen för 8Mbit?
it-snubben: [citat] Vad menar du med kontakter? Självklart inkluderas totalt behov av patchkablage för bägge ändarna
keith_mills: Hej, det låter ju bra. Jo, cps:en har ett speciellt uttag för TV:n. Tror jag har 8 utgångar av olika slag. Då drar jag alltså en kabel därifrån direkt till ett uttag där jag vill ha det? Och för att koppla ihop uttag och kontakter återvänder jag till nätverksskolan när det är så dags. Tack för svar. /Magnus
Wallac: Jag kan rekomendera denna . http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19268668 Två reläutgångar och två ingångar, dessa behöver inte användas för larm. Jag använde en utgång för att växla mellan underhållsvärme och normal inne temp. En av ingångarna används för att skicka ett sms om slamtanken börjar bli full, den andra är fryslarm för pumphuset. Programmet är enkelt
yonna: OK - tack för hjälpen ... det blir att klättra högt upp på gaveln för att nå parabolen ...
vespaman: Medans jag bygger klart biorummet kollar jag tv på en samsung 1920x1200 datorskärm, och det ser för dj*gt ut. Både 1920x1080 material och vanliga SD tvutsändningar. Det blev lite bättre när man justerat färgnivåerna, men det är långt ifrån bra. Jag skulle inte betala pengar för en sådan lösning. Fast å andra sidan har jag ingen koll på billiga tvskärmar. Och folk har ju olika
DjAlbert: Det duger gott att köra en kabel med "kabeldelare" eller en switch i andra änden. Så skulle jag ha gjort , minsta möjliga jobb med att dra kabel. Småpillet är roligare ^^
Mats: 1. Ja markanden är fri, de säljer på de vilkor de vill. 2. I teorin men i praktiken är det telia som gäller om du inte kan erbjuda ett helt område på en gång 3. Alternativen är stadsnät eller 3G. 3G håller på att få lite fart men än så länge är det slött för data
Nilsson2: Efter ha testat en mängd olika verktyg fastnade jag för Tag&Rename
Gnor: Så länge du nöjer dig med 100Mb så har du 2par (4trådar) ledigt i en cat5 kabel som passar bra till tele. Är liten ful lösning men kan vara användbart om man inte får in mer än det i befintligt rör.
Gnor: Så länge ni inte får någon tråd/fiberbunden uppkoppling så fungerar http://www.nmt.net/ eller "vanlig" 3G bra för normalt surf.
Müssli: Övervåningen ska ha 24-031, undervåningen ska ha 24-032 och tredje uttaget ska vara 24-030. Första uttaget dämpar 14 dB till TV:n men bara 2,2 dB till nästa uttag. Andra uttaget dämpar 7,5 dB till TV:n och 5dB till det sista uttaget. Sista uttaget dämpar 1 dB till TV:n och har ingen utgång till fler uttag. En TV vill ha minst 47 dB för att få bra bild, gärna mer. (Om vi snackar
prototypen: OCH sedan ska ni använda bra kabel, en grov kabel har mindre dämpning och den bör vara folieskärmad. Prototypen
brandsaeter: Problemet löst! Mitt nyinköpta telejack verkade inte funka helt 100. Bytte till ett gammalt skräpande jack och det funkar kanon. Tack till er alla för hjälpen!
Mikael_L: Ja högskåpen och överskåpet gör det hela lite besvärligare. Jag ritar ett nytt förslag. Här blir ljudet vid själva köksdelen mer lidande, men det kanske inte gör något...? I detta fall skulle jag sedan prova att vinkla högtalarna olika mycket, först och främst horisontellt höger/vänster, men även kanske prova att rikta dom litet nedåt. Alla högtalare i olika kombinationer, dvs
Pen: Summering: Du har gjort allt precis rätt och det finns tydligen en "workaround" som funkar. Synd bara att du inte kan använda samma adress för att nå dina enheter hemifrån som bortifrån. Det finns bredbandsroutrar som inte har samma defekt som Dlink, men de har ofta andra defekter istället. Jag har kastat ut två st Dlink och en Netgear - båda billiga och hopplösa fabrikat. Nu är jag