Nu börjar det kanske bli lite smått i frågeställningen, men jag stötte på ett litet problem när jag köpte en modul för Viaccess till satellitmottagaren, en Dilog som hade utrymme för en extra modul. Tyckte det skulle vara bra att slippa Boxermottagaren i TV-möbeln:)

Inga problem för mottagaren att identifiera modulen men när jag satte in kortet fick jag meddelandet "smartcard error". Vände på det men samma meddelande. Det hade ju fungerat strax innan i Boxermottagaren och gjorde det även efteråt. Nån som har nån idé om vad det här kan bero på?
Kanske ska tillägga att de fria kanalerna går igenom men de kodade ger meddelandet "scrambled", vilket väl är helt OK.
Kjell G
 
Redigerat:
Jag blir lite förvirrad när du skriver conaxmodul i rubriken.
Conaxmoduler kan man bara dekoda Conax system med dvs canal digital plus comhem.
Boxer sänder med viaaccess så det är en sådan modul du behöver och din text tyder lite på att det är en sådann du har men jag vil ändå förtydliga detta lite
 
Javisst, begreppen är viktiga att hålla isär. Tror att det kallas för CA-modul, det där extra insticket som finns på en del mottagare och för all del även på nya platt-tv, men visst är det Viaccess som system det gäller.
Frågan kvarstår dock varför det jag fick felmeddelandet?

Kjell G
 
A
Är det en CA-modul som är godkänd av Boxer? Samt att det då även är rätt version?
Är rätt så känsligt att det dels är en modul som är godkänd samt att det är rätt version. Jag har en Modul som har ett versionsnummer just under det Boxer rekomenderar och den fungerar inte alls :(
 
Det gäller att skilja de olika CA-modulerna åt.

Viaccess är Boxers kodningssystem som är anpassat för det markbundna nätet.
Conax är CanalDigitals kodningssystem och anpassat för satellitsändningar.
Videoguard är Viasats kodningsystem och anpassat för satellitsändningar.

Viasat nyttjade sig faktiskt av Viaccess innan men har helt gått över till Videoguard.

Att Viaccess modulen placeras i satellitmottagaren känns inte rätt alls. Det enda stället som jag sett som det funkar är i CanalDigitals Combobox som faktiskt även har en inbyggd mottagare för det terresta nätet. Comboboxen har utrymme för CA-modul.

Men Dilogen? Har den inbyggd terrest mottagare också då?
Det skulle vara det enda som ger dig funktion på det du förklarar här ovan.
 
monostump skrev:
Det gäller att skilja de olika CA-modulerna åt.

Viaccess är Boxers kodningssystem som är anpassat för det markbundna nätet.
Conax är CanalDigitals kodningssystem och anpassat för satellitsändningar.
Videoguard är Viasats kodningsystem och anpassat för satellitsändningar.

Viasat nyttjade sig faktiskt av Viaccess innan men har helt gått över till Videoguard.

Att Viaccess modulen placeras i satellitmottagaren känns inte rätt alls. Det enda stället som jag sett som det funkar är i CanalDigitals Combobox som faktiskt även har en inbyggd mottagare för det terresta nätet. Comboboxen har utrymme för CA-modul.

Men Dilogen? Har den inbyggd terrest mottagare också då?
Det skulle vara det enda som ger dig funktion på det du förklarar här ovan.
Ja, det är förvisso skillnad på äpplen o päron. Jag har uttryckt mig lite oklart men följande gäller:

CanalDigitals combobox CDC-7000 ST har plats för CA-modul, den känner av min modul av märke Maximum (godkänd modul enligt Boxers hemsida, rätt Sw och Hw) men reagerar bara med "smartcard error". Vid kontakt med CD säger de att boxen inte kan läsa Viaccess (Boxers programkort).

Jag provade även modulen i en liten platt-tv Philips, även den känner av modulen och reagerar på kortet med "smartcard error". Boxer försökte hjälpa till, konstaterar att modulen är OK, ber mig försöka putsa chipet lite men det hjälper inte.


Tänker reklamera modulen på MediaMarkt, ev prova en ny. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra, jag har iofs två Boxerkort men inget av dom fungerar i modulen, däremot i Boxermottagaren.

Förslag?

Kjell G
 
Lämnade in kortet till MediaMarkt, då ville dom kolla det och testade sitt eget Boxerkort. Fick samma resultat som hemma men det roliga var att även nästa CA-modul betedde sig likadant. Bra för mig, eftersom jag ändå inte kunde använda det som jag tänkte från början. (Boxer o CD med samma mottagare)

Frågan är om det verkligen inte finns några mottagare som kan köra alla krypteringar? Tidigare hade ju CD o Viasat det, men jag antar att man måste ha en mottagare till resp som det ser ut idag?

Kjell G
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.