Byggahus.se

TV-digital på fler TV-apparater

1. Ä
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har en fundering som någon kanske kan hjälpa mig med.

Har idag en Parabol + TV Digital abonnemang kopplat till en TV-apparat. Vi funderar nu på att skaffa abonnemang till fler TV-apparater och det vi fundera på är om varje mottagare måste ha en egen kabel ut till Parabolen eller om det finns någon lösning där man endast har en kabel från parabolen in i huset och sedan "splittrar" den inomhus ut till fler mottagare?
    Tacksam för svar och GOD JUL!
    /älsa

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Du måste byta LNB och ha flera kablar in från parabolen. Detta för att LNB inte är passiv utan behöver ställas in olika vid olika kanaler.

3. H
    Medlem Nivå 7
    Har iofs inte Canal digital, men Viasat och deras senaste HD box räcker med en kabel ner till mottageren. Sedan kopplar man en switch och drar vidare i n i nätet i huset. Där måste man sedan ha en digitalbox av enklare snitt för kort 2. Detta kallar Viasat för ett tvillning abonnemang. Förutsättningen för att det ska funka är den nya HD boxen med hårddisk.

4. monostump
    Medlem Nivå 5
    Den riktiga förutsättningen för att det ska funka är att boxarna är förberedda med protokollet och gränssnittet SATCR.
    HD-PVR har det men även de nyare PVR så kallade Viasat+ boxarna.
    Alla Viasats boxar av fabrikatet Pace ska ha protokollet då även de sk Zapperboxarna. Samsungboxen har det också.
    Likaså är det LNB som ska vara ett sk SATCR-lnb. En utgång är SATCR som i sin tur kopplas till en 2-vägs fördelare med DC-genomsläpp. Den ena utgången går till PVR box som i sin tur måste ha ytterligare en 2-vägs som kan förse LNB1 in och LNB2 in med signal.

Bifogar en enkel skiss på lämplig uppbyggnad.
    SATCR lnb har som sagt en port ut med SATCR gränssnitt samt en sedvanlig lnb utgång. Det ger möjlig koppling som på bild. 1 huvudbox med tvilling, trilling och fyrling.

5. Ä
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren.

Två följdfrågor: Om jag väljer att dra in flera kablar+ byta LNB , behövs det då något ytterligare eller räcker det med att man kopplar in varje antennkabel i respektive mottagre? och

Måste man ha flera paraboler eller räcker det med en?

/Älsa

6. K
    Jack of all trades Nivå 17
    En tallrik räcker, men du måste ett s.k quad-LNB, ett mikrovågshuvud som ger fyra utgångar.

Om du vet att det räcker med att kunna se två olika satellitprogram samtidigt kan du köra med 2 LNB. Det satt ofta sådana i paraboler tidigare, när man sände från både Sirius och Thor, eller man ville köra med både canaldigital och viasat. Ett extra mikrovågshuvud går nog lätt att få tag på. De s.k quad-LNB kan nog din leverantör hjälpa till med, vet iaf att canaldigital har det.

Så kort sagt, en kabel till varje mottagare räcker, antalet mottagare avgör hur LNB ska se ut vid den enda tallrik du behöver.

Kjell G

7. monostump
    Medlem Nivå 5
    En kabel till varje satellitmottagare
    2 kablar till PVR-box (Inspelningsbar satellitbox) <- Är egentligen 2 satellitboxar :)

Finns faktiskt lnb med 8 utgångar

8. B
    Medlem Nivå 6
    Jag tänkte klara med tre kablar från mitt LNB. Min "budgetlösning" hemma baseras på två satellitmottagare från CD. En HD-PVR och en vanlig, för TV-tittande i två vardagsrum. Tänkte sedan hänga på en RF-modulator på varje mottagare för möjlighet till tittande på mindre TV-apparater på sju-åtta andra platser i huset. Vill jag ha en TV på någon av dessa platser får jag vackert gå till någon av de två boxarna och välja kanal. Iofs införskaffas nog en RF-fjärr som man kan släpa med sig och tappa bort någonstans i huset. :)