Hej allihop!
Jag har några frågor kring hur att planera mitt nätverk i huset. Har ett 1 ½-plans hus med klar nerevåning där byggfirman installerade ett Lexcom system. Detta använder jag idag till datortrafik samt TV (har bara mobiltelefoner ännu). Står nu i begrepp att dra nätverk på ovanvåningen och behöver hjälp. Har läst Mats nätverksskola men behöver ytterligare information vilket jag hoppas finns bland all kunskap på forumet.

I nätverket nere ligger Lexcom kablar med följande märkning: LexCom Home Comm.Cable PIMF 2x4xAWG23 LSFROH. Vilken slags CAT är detta?

Racket eller ”växlen” är även den Lexcom med 24 uttag. Går det att ansluta oskärmade CAT6 kablar till ovanvåningen via den och klarar dessa TV signalen? Vad jag kunnat läsa mig till om kabeln skall den tydligen vara dubbelskärmad. Funkar det att kombinera dessa olika kablar, ett system till ovanvåningen och ett till nedanvåningen.

Vore mycket tacksam för ett svar på dessa frågor.

Är tanken att du ska förmedla även tv-signal känns det som att du ska fortsätta med samma CAT-kabel. Har för mig att denna kabel är konstruerad just för att även kunna förmedla tv signal. Observera att den är bara anpassad för sk 860 MHz -standard. Alltså tradionell antennsignal.

Min tycke är fortfarande att nyttja sig av sedvanlig koax då det gäller tv-distribution.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.