Har precis beställt en bärbar från dell.
Eftersom jag har halvdålig koll på tekniken i datorer så fick jag lyssna lite till säljaren samt några på jobbet som (verkar) ha koll.
Har tänkt att använda den för lättare gaming, media för mp3 och filmer, surfa, lite jobb etc.
Så här ser det ut just nu.
Någon som tycker jag borde ändra något?

XPS M1530
CORE 2 DUO T9300 2.50GHz, 800, 6M 1 S

15.4" Widescreen WUXGA (1920x1200) TFT Display with TrueLife¿ 1 S

Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent 1 S

Minne med dubbla kanaler, 4,0 GB (2 x 2 048) 667 MHz DDR2 SDRAM 1 S

Hard Drive : 500GB Serial ATA (5400RPM) 1 S

Blu Ray Slim Slot-Load Drive, including SW 1 S

Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT 1 S

Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR 1 S

European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module 1 S

Logitech G9 Onboard Memory Laser Gaming Mouse

Kanske en snabbare disk?

mycke_nu skrev:
Kanske en snabbare disk?
Byta till en 7200rpm-are ?

Av någon anledning tror jag inte det gick att ändra på XPS-varianten, (Dells "plocka ihop själv"). Varför vet jag inte. På dom andra varianterna går det.

Hur mycket märker jag av det. Upp till var och en kan jag tänka mig men gör det så stor skillnad tycker du?

Jag avskyr spegelblanka skärmar som ger massor av reflexer. Jag vet inte vad det är för skärm på din dator, och du får gärna köpa en spegelblank skärm, men jag tycker att det ska vara ett medvetet val. Jag tror att många köper dator utan att ens fundera på om skärmen är blank eller matt.

/Hasse

Riktar också in mig på skärmen. Har köpt (till jobbet) en mängd datorer med 1920 upplösning. På en 15.4" skärm blir allt väldigt litet. Något jag inte trodde jag skulle tycka var jobbigt, men det är lite i minsta laget. Dessutom verkar de skärmarna bli ljussvagare än samma upplösning och 17". Möjligen har det att göra med att det blir procentuellt större yta som är "död" och alltid utan ljusgenomsläpp d.v.s gallret mellan pixlarna.

Hatar också de spegelblanka skärmarna. Visserligen blir det lite bättre tryck i färgerna, men eftersom man sitter så nära skärmen i en bärbar så tycker jag det blir mer störigt med blänket.

TLovskog skrev:
Riktar också in mig på skärmen. Har köpt (till jobbet) en mängd datorer med 1920 upplösning. På en 15.4" skärm blir allt väldigt litet. Något jag inte trodde jag skulle tycka var jobbigt, men det är lite i minsta laget. Dessutom verkar de skärmarna bli ljussvagare än samma upplösning och 17". Möjligen har det att göra med att det blir procentuellt större yta som är "död" och alltid utan ljusgenomsläpp d.v.s gallret mellan pixlarna.
.
Jag har 15" 1200x1920 Dell. Många undrar hur jag står ut med så smått på skärmen, men jag jobbar mycket med bilder (fotograf) och då är det fint med hög upplösning.

Det där med att ljusstyrkan skulle vara lägre än vanligt har jag aldrig tänkt på. Det kan i och för sig bero på att jag har färgkalibrerat min skärm och då är det brukligt att också ställa ner ljusstyrkan. En skärm som är korrekt inställd för arbete med bilder skall inte ha maximal ljusstyrka - bilden skall se ut precis som den på papperet bredvid datorn som belyses av skrivbordslampan och takbelysningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.