Hej,

Jag håller på med ett projekt där jag ska förbättre min Nibe Fighter 310p. Precis som många andra som har denna panna anser jag att det finns begränsade styrmöjligheter, och detta ska jag råda bot på.

Jag hade tänkte att bygga en innetemperaturgivare som är kopplad över en timer. Genom att sänka förskjutningen av värmekurvan så pannan normalt försöker hålla 17-18 grader och sedan ha en innetemperaturgivare som står inställd på 20-21 grader kopplad över en timer så kan jag sänka temperaturen nattetid.
På så vis får jag både bättre inneklimat och sparar ström.

Jag hade även tänkt ha tre strömbrytare lätttilgängligt så jag enklet kan stänga av de två olika effektstegen på elpatronen och en tredje strömbrytare för att aktivera den innbyggda begärnsningen av elpatrondriften, som gör att den bara får gå när kompressorn går.

Nu till mitt problem. Jag hittar ingen (till rimligt pris) timer som går på 12V.
Någon som vet var jag kan hitta en programmerbar timer som går på 12VDC, gärna som kan hanter veckoprogram. Den jag har hittat, fanns på jespersfritid.se men kostade nästan 1000:-

Finns multifunktionsreläer (typ mina plc) med många möjligheter t.ex. Zelio 2 Länk
Kanske lite överkurs men ger möjlighet till att programmera olika ingångar m.m. för olika styrningar, finns flera farbrikat.

Hej,

Jag hittade lösningen på problemet. Ett kopplingsur på DIN-skena från Kjell & Company som kostade 250:-. Det drevs iofs av 230VAC men den har ett relä som slå från och till och kan på så vis styra 12VDC applikationer utan något klydd.

Ritningar på mitt lilla projekt kommer om någon dag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.