Håller på att totalrenovera kåken och i samband med det skall den gamla tjock-tv´n ut och in med en platt.

Jag håller på att fräsa in rör i väggarna för elen och tänkte därför passa på att göra detsamma för tv´n. Vill inte ha hemmabio, satelitmottage, x-box mm direkt under tv´n utan ha det en bit bort. Vad för slags kabel/kablar skall gå till tv´n samt hur många rör och dimension på detta eller dessa?

Finns det snygga kontakter/uttag att sätta i väggen där jag skall ha dem?

Förslag samt lösningar mottages tacksamt!
 
Jag har ställt en teve-möbel i vänstra hörnan av teve-väggen där allt göms och smitit ifrån allt vad utanpåliggande kablar heter. Dock var jag inte tillräckligt på bettet och monterade för små slangar för hdmi-kablarna (min lösning i dagsläget är komponentkablar för bilden). Välj minst slang som är 35mm eller gärna större för dessa (hdmi-kabel är 21mm bred). För övrigt gjorde jag en "låda" bakom teven för att ansluta allt till (ström 2-uttag, bild & ljudkabel samt dragning för centerhögtalare). Borta i hörnan kommer kabel för 2 front och 2 bakhögtalare ut, samt alla kopplingar för teven och även ström förstås, till dvd, förstärkare etc. Scartkoppling mellan teve och "mediaplats" är ingen bra lösning eftersom dom är så stora. Men komponentkablar för bild ger ju minst lika bra signal vad jag förstår, om inte bättre.
 
  • DSC_0033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För min utbyggnad med nytt media rum har jag valt att köra uppskalning / konvertering i hemmabioutrustningen. Den står i ett skåp som har en öppning in i ett angränsande teknik rum. Allt kablage går sedan dolt från detta rum och till högtalare etc.

Enbart en HDMI kabel går till projektorn för signalen. I en extra slang går även lite trigger och styrsignaler för projektorn. Eftersom jag drog allt smidigt i glesen valde jag 25mm slang vilket är det grövsta som enkelt får plats eftersom glespanelen är 28mm tjock. Jag inser att HDMI kontakten färdigansluten inte kommer få plats. Jag kommer därför A) Använda löskabel och löda HDMI kontakten själv eller B) Sätta ett eljo trend med blindlock och montera en HDMI hona i detsamma. C) Använda mini HDMI (det sista blir väl snart standard i vilket fall som).

För högtalare har jag också dragit 25mm flexslang per högtalare, mest för att jag hade gott om det och för att jag förra gången snålade med 20mm VP per par.

Mitt råd ...

Sätt alla boxar och spelare i ett skåp med en receiver som kan switcha/konvertera/skala alla källor till HDMI som går till TV. Dra grövsta möjliga flexslang med smidiga böjar mellan skåpet och där du skall ha tv för HDMI kablaget.

I min befintliga anläggning har jag också dolda kablage. För högtalarna släppte jag bara rören igenom väggen, men till utbygget skall jag använda eljo trend med blindlock och montera dit de olika kontakterna som behövs.

Det finns färdiga dosor från USA med alla möjliga kontakter, men eftersom jag har allt annat eljo trend vill jag fortsätta samma stil.
 
Redigerat:
Men långa HDMI kablar kostar väl lika mycket som en ny TV ?
Sen finns det väl knappas längre längder än 15-20 m vad jag har sett.
 
Snailman
det finns repeatrar för hdmi tex denna http://www.kjell.com/?item=98179&path=97000000,159500000,170000000,176500000

jag kommer att förbereda för hdmi, men kommer att mata signalen från en dator... både till projektor och platttv, utan repater skulle det vara svårt då projektor och plattv ju hamnar i motsatta ändar av rummet (om man nu inte vill ändra stolar och högtalarplaceringar)
 
TLovskog skrev:
Jag inser att HDMI kontakten färdigansluten inte kommer få plats. Jag kommer därför A) Använda löskabel och löda HDMI kontakten själv eller B) Sätta ett eljo trend med blindlock och montera en HDMI hona i detsamma. C) Använda mini HDMI (det sista blir väl snart standard i vilket fall som).
.
Är det inte väldigt svårt att löda ihop en hdmi-kabel på egen hand?
HDMI-kabel typ C (mini) finns väl inte än att skarva till Typ B (vanliga) än? Eller. Det är något jag letade efter utan framgång..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.