Vi är i startgroparna med vårat nybygge av ett Myresjöhus och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med all teknik och då täkner jag främst på tv-tittande, film, musik.
Jag ser på TV via Windows Mediacenter idag och tycker det funkar kanon när man väl har allt konfigurerat rätt men idag har jag endast denna lösningen i vardagsrumet.

Jag skulle vilja ha en central där jag placerar en server med all musik, alla filmer, bilder mm. och sedan komma åt denna från i stort sett alla rum i huset.
Vill jag endast lyssna på musik, eller streama webradio vill jag kunna köra ut den via takhögtalare i de olika rummen.
Jag skulle vilja ha ett system som man kanske kan styra via min Iphone eller liknande.
Det känns som om det finns så många olika lösningar men ingen mer "Standardiserad" sådan.

Jag är jättenyfiken på att höra om någon av forumets medlemmar har hittat en lösning som fungerar bra för er.

Efter att ha meckat med liknande lösningar sedan vi byggde vårt hus 2000 har jag fastnat just nu för en Synology DS207+ för all media och PS3or för uppspelning av detsamma. I de utrymmen som jag bara behöver musik har jag diverse olika UPnP / DLNA uppspelare. Bl.a en SONY VGF-WA1 som jag är helnöjd med. För slömusik i ett antal rum (badrum, kök, terass o.s.v) har jag haft en äldre lösning med central placerade förstärkare och IR mottagare i rummen. Iom ett utbygge skall detta helt ersättas av små spelare med förstärkare som sitter i en apparatdosa.

För att styra det hela har jag ofta använt en PDA med UPnP Control point mjukvara. Detta finns också numera till iTouch och iPhone.

Du gör helt rätt som tänker nätverksspelare, även om det är lite skakigt med standarder och kompabilitet för tillfället.

Har också en kollega som använder Airport med audio och iTouch och är supernöjd med det. Samma princip.

Redigerat:
För musik kan jag rekommendera Sonos. Du köper en Sonos-spelare per rum/zon du vill spela musik i. Sedan kopplar du den till en server/dator/nas där du har din musik. Du kan sedan styra systemet från din Ipod Touch/Iphone och spela samma eller olika musik i dina zoner. Väljer du Sonos-spelare med inbyggd förstärkare kan du styra volymen (inte bara signalen som på andra system som tex Squeezebox). Koppling mot webbradio finns med. Rockar fett! Kör på inbyggnadshögtalare som jag och ställ spelarna i en garderob har du ett osynligt system => bra selling point för frun!

Filmklipp av LinuxMCE. Tyvärr är det rätt beroende av "rätt" hårdvara.

rud - Som sagt, tänk till en extra gång innan det börjar byggas.

Jag misstänker i dagsläget nästan att det är standard med sk mediacentraler i anslutning till elcentral där allt sedan ska patchas ut i huset.

Men glöm inte bort inkommande ledningar, rör och dylikt.
Det enda jag sett på sistonde då man kommer till nybyggnationer är ett inkommande rör till medicentral från elmätarskåpet på utsidan som då är bestyckad med en datakabel och en telekabel.

Visst, detta är ju jättebra om du bor i regioner där det kommer att levereras typ fiberkabel fram till ditt hus. Men ska du likväl bestycka dig med sedvanlig antenn eller parabol så se då till att fixa någon / några alternativa vägar med rör ifrån andravåning eller vind eller vad det nu blir.

Just a tip!
Just for free...

Tack för era svar "TLovskog", "Bateman", "bootroos", "monostump".

Vårat hus levereras med en "Mediacentral" där all teknik ska samlas. Jag vill få bort så mycket som möjligt av all "synlig" teknik.
Sonos verkar ju kanon! Ska verkligen läsa på mer där. Men då pratar vi väl bara överföring av ljud?!

Jag vill kunna streama filmer trådbundet till några fasta platser i huset men även kunna ha möjligheten att trödlöst kunna titta på film var som helst i huset eller strax utanför när det är sommar.
Kör man Windows Mediacenter kan man väl använda extenders som Xbox 360, andra datorer, och kanske även min PS3:a?

"TLovskog";
Jag köpte nyligen en D-Link DNS-323, kan jag använda den på samma sätt som du gör med din Synology? Jag har ännu inte riktigt hunnit konfigurera den då det varit väldigt mycket fokus på huset senaste tiden.
Du säger att du använder PS3 till Extender. Funkar det bra med alla filtyper? divx, avi, högupplöst som mkw?
Låter intressant...

Dlink 323 går säkert lika bra. Jag har även en D-Link 313 som jag också använder på samma sätt.

Notera att jag använder inte mina PS3or (har en i sovrummet och en i tv rummet) som extenders i Microsofts mening, utan de är fullfjädrade media spelare som antingen kan spela från disk, intern HD, Minneskort eller då som jag gör från nätverket.

PS3 stödjer också DLNA (vilket i princip är en certifiering så alla DLNA produkter skall fungera ihop). Synology och D-Link är inte DLNA utan stödjer bara UPnP AV. UPnP AV kan ses som termen för den tekniska lösningen och DLNA konsumentstämpeln, även om det inte är helt 100% korrekt. DLNA har även funktioner för att ex. automatiskt hitta skrivare för att skriva ut tv/foton, på sådant du tittar på.

Detta är i praktiken inget större problem om man använder kända prylar, så som Popcorn Hour, PS3, Xbox 360, etc. Tillverkarna ser till att deras prylar fungerar ihop med de mest kända spelarna. Dock lyckades Synology för ett par månader sedan fucka upp PS3 funktionen vid en uppdatering (eller om det var SONY som gjorde detsamma med Synology), men det rättades till relativt snabbt.

Det börjar lossna rätt ordentligt för UPnP AV / DLNA och det kommer fler och fler TV apparater som har stödet och likaså förstärkare och alla möjliga små musik spelare.

Därför har jag skippat både min HTPC och andra större server lösningar och media centers för att använda out-of-the-box lösningar (som ofta är strömsnålare). PS3 är nog den bästa produkten jag köpt på väldigt, väldigt länge.

Tyvärr stöds dock i princip aldrig MKV filer med dessa lösningar och PS3 kan inte heller spela MKV (för tillfället?). Divx, Xvid, MP4, Nero, och allt annat, men inte MKV. För mig inget problem då jag rippar allt till MP4 AVC.

Jag använder även min Sony Ericsson C905 som server. Så fort man är hemma dyker den upp som en enhet på datorn, PS3, etc. Så kan man streama foton, musik och dyligt därifrån.

SONOS är ett bra system för enbart musik. Vill man ha något som funkar, gör det bra, om än bara till musik så är de kanon. Jag kan iofs inte fatta att man inte fick in video också i deras gigantiska boxar för de innehåller helt fantastiskt mycket teknik för det lilla de gör. Systemet är möjligen lite besvärligt att bygga in i vägg / tak för att riktigt passa med inbyggda högtalare, IMHO. Lite störigt att behöva ha SONOS lådan framme och man gör sig besväret / lyckan med inyggda högtalare och lyckas dölja allt annat. Det finns dock tydligen de som gömt undan lådan i glesen ...

Logitechs Duett är ett liknande system. Likaså Apples Airport Express + iTouch.

Redigerat:
Jag har nog provat de allra flesta mediacenter lösningar, med allt ifrån XP MCE till Vista MCE, XBMC, Boxee, Tvix, Popcorn Hour, XBox 360 som extender...

När MCE väl fungerar bra så är det riktigt bra, men det är ömtåligt. Varje ny uppdatering som släpps kan få systemet att bli instabilt. Centrum i vårt medianätverk är vår Windows Home Server, på den lagrar vi alla mediafiler och konverterade inspelningar (konverterar dvr-ms till h.264 efter tre dagar). Mediasamlingen består till 90% av tv och dvd-rip i xvid, samt lite mkv. För stora samlingar är en mappbaserad struktur att föredra, jag har provat att ha allt i t.ex. Itunes, men det blir svårhanterligt och inte så överskådligt.

Apple TV är det senaste tillskottet och det har vi kört sedan i oktober. De är helt och hållet outstanding när det gäller smidighet, har man möjligheten att köpa via US Itunes Store så finns det i dag inget som fungerar bättre. Hyrmöjligheten har lett till en renässans för oss när det gäller att se på film, leta upp en film direkt i Apple TV, tryck på "hyr hd" och man kan börja se filmen efter någon minut. När hyrestiden löper ut (30 dagar eller 24h efter att man börjar spela upp filmen) så tas den automatiskt bort. På Apple TV får fördelas mediabiblioteket efter musik, podcast, film och tv. En nackdel är att om man har mycket tv-serier i t.ex. xvid så måste den konverteras eller så måste apple tv:n "jailbreakas". Ytterligare en nackdel för somliga kan vara att den inte klarar av 1080p.

Men apple tv i kombination med ipod touch/iphone och airport express (för zoner där man bara vill ha ljud) är sjukt bra. Jag köper mina apple tv på ebay (refurbs från bestbuy) och har betalat cirka 1400:- för dem inklusive frakt.

Video:
Jag hade inte köpt en pryl som inte klarar av *.mkv ( matroska ) filer vilket är det vanligate formatet om man laddar ner hd-material från nätet. Varken 360 eller PS3 klarar detta. Alternativet blir väl då en kraftfull HTPC eller en mediaspelare typ popcorn som funkar till de allra flesta format.

Sedan kan man ju fundera på vad som händer om man samtidigt skall kolla på HD-material på flera olika TV-apparater, hur mycket klarar då nätverket av, eller framför allt den maskin som man lagrar all data på. Gigabit går det åt alldeles säkert, 100 Mbps är antagligen inte tillräckligt.

Angående nätverket.

Om man räknar med 1280 x 720p som HD så är det inga problem. På mitt 100Mbit nät kan jag lätt köra 5 olika strömmar utan minsta ryck från min Synology. 2 till PS3 och 3 till olika datorer har jag provat. Jag har också provat lite andra konstellationer.

Har dock aldrig provat 1080p annat än på datorn.

Vad gäller PS3 och support för mkv så är det inte omöjligt att det kommer. Divx 7 kommer stödja mkv containern och Sony har än så länge certifierat sig för Divx 5 och 6.

fresve skrev:
Video:
Jag hade inte köpt en pryl som inte klarar av *.mkv ( matroska ) filer vilket är det vanligate formatet om man laddar ner hd-material från nätet. Varken 360 eller PS3 klarar detta. Alternativet blir väl då en kraftfull HTPC eller en mediaspelare typ popcorn som funkar till de allra flesta format. .[/QUOTE

det går fint att köra mkv filmer genom ps3 från nätverket eller ladda över dem dit.
fast man måste köra igenom dem ett program som heter mkv2vob först.
jag tror den packar om den så den blir läsbar för ps3.

tror heller inte resultatet påverkas för det ser riktigt bra ut i min tv iaf.

Sonos verkar bra för mitt behov men jag kan hålla med att de produkterna borde kunna göras mindre, alt. även inkludera video.
För video vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Känns som om vi står inför en explosion av nya produkter som innehåller DNLA-standarden och då kommer nog mycket förenklas.
Frågan är om det hinner hända så mycket tills det är dags för inflyttning för oss sent nästa höst?

Jag har tittat lite på mediaspelare som MediaBox MB-801S, Popcorn Hour, Tvix och liknande som verkar vara ganska kompetenta och billiga mediaspelare. Då skulle man kunna ha en sådan lite box vid varje TV eller iaf vid de som man använder mest och hämta video från en nas eller liknande.

Sent nästa höst, som i hösten 2010? Då har det nog hunnit hända en hel del. Det känns som om det just nu precis är på väg att riktigt blomma ut ... äntligen. Väntan har varit lång ända från HAVI standarden ... tills nu ... kanske.

Redigerat:
TLovskog skrev:
Sent nästa höst, som i hösten 2010? Då har det nog hunnit hända en hel del. Det känns som om det just nu precis är på väg att riktigt blomma ut ... äntligen. Väntan har varit lång ända från HAVI standarden ... tills nu ... kanske.
känns som att nästa höst ändå blir 2009 eller har den hösten redan vart? :)

Hösten -09 pratar vi om så det är ju inte så jättelänge kvar. (även om det känns så...)
Jag kommer hålla ögonen öppna och bevaka marknaden till dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.