mats_o skrev:
En begnad laptop är ett mycket bra alternativ till detta behov. Ett annat alternativ är att skaffa en så kallad kvm extender som möjliggör att man kan ha skärm tagentbord och mus på en plats och datorn någon annanstans tex i ett teknikrum eller förråd.
Om man har möjlighet att dra "rätt" kabel så kan man klara sig utan extendern. VGA-kabeln kan man skarva med tre koax'er och två par ur en tp-kabel, med god bildkvalité om koaxkabeln är av god kvalité. Antenn/"parabol"-kabel har samma impedans som vga-kontakterna.

Det finns "usb-förlängare" som består av 5 meter kabel + ungefär en "hubb" med bara en port, sådana bör gå att skarva i mängder... de brukar vara rätt billiga. Det är ju förstås smaksak hur man gör, men ibland kan det här löna sig.

Sen beror det ju på vad man har för bildkvalitékrav. Tre 100ohm trimpottar i serie med skärmens ingång och vga<->tp-övergång ger rätt okej bild vid lägre upplösningar (körde förut själv 1024x768 över 15 meter tp på det viset, med små kondingar paralellt över trimpottarna, med 'hyffsad' bild)...
 
Ett mellansteg till att helt datorisera är väl att antingen skaffa en såndär stereo med usb-uttag, och ställa en usbdisk med zillioner mp3-låtar på nåt bra ställe... det finns ju också små stereoanläggningar med dvd-spelare men i övrigt som en vanlig cd/mp3-stereo, perfekt delvis för att en dvd-skiva rymmer mycket mer musik.

Inte riktigt vad som efterfrågades, men kan kanske vara 'lagom' för någon... :)

(att dvd-läsare inte slagit mer i mp3-spelande anläggningar är lite av ett mysterium tycker jag. Om jag skulle köpa en ny stereo till köket så skulle jag lätt kunna tänka mig en som kan spela mp3-filer från en dvd-skiva men inte nödvändigtvis kan spela dvd-filmer)... :)
 
yxis skrev:
Om man har möjlighet att dra "rätt" kabel så kan man klara sig utan extendern. VGA-kabeln kan man skarva med tre koax'er och två par ur en tp-kabel, med god bildkvalité om koaxkabeln är av god kvalité. Antenn/"parabol"-kabel har samma impedans som vga-kontakterna.

Det finns "usb-förlängare" som består av 5 meter kabel + ungefär en "hubb" med bara en port, sådana bör gå att skarva i mängder... de brukar vara rätt billiga. Det är ju förstås smaksak hur man gör, men ibland kan det här löna sig.

Sen beror det ju på vad man har för bildkvalitékrav. Tre 100ohm trimpottar i serie med skärmens ingång och vga<->tp-övergång ger rätt okej bild vid lägre upplösningar (körde förut själv 1024x768 över 15 meter tp på det viset, med små kondingar paralellt över trimpottarna, med 'hyffsad' bild)...

Det där låter krånligt, kul och avancerat!
Var kan man läsa mer om det? :)
 
Istället för att skicka iväg signalen långt tycker jag det är smidigare att använda ett köksskåp för en liten smidig dator, dra ner vga och usb till skärmen och hänga den under köksskåpet.

Vi har installerat några liknande lösningar för HSB i Göteborg (Brf. Måseskär) och ett projekt hos JM i Stockholm för några år sedan. Med lite tur finns en liknande lösning på plats för inflyttande i Brf. Lanternan på Norra Älvstranden om några månader... Den som lever får se!

Tyvärr finns inte lösningen för försäljning till annat än större projekt...

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=20596&a=80412
 
Snyggt löst drogen.

Fick leta lite innan jag hittade kabellisten - trodde du hade sågat upp gipsväggen för att dölja kablarna, men riktigt så radikal hade du inte varit.

Tror jag ska utgå från det i nya köket...
 
Det är ju tacksamt när tapeten har nästan samma färg som kabellisten ;) Svärfar har gjort något liknande i ett extrarum. Där var dock tapeterna mörkt röda. Det löste han genom att "tapetsera" kabelkanalen med samma tapet innan han monterade den. Ett enkelt tips på en snygg lösning.
 
Jag skulle inte vilja ha någon Touchpanel i mitt kök.
Dessa blir inte vackra att titta på när man själv eller barnen tryckt på dem med smörfeta fingrar. Det räcker med putsandet av de rostfria vitvarorna, som inte ens är så känsliga som en skärm. Hatar att ha fingeravtryck på skärmen.
Då måste röststyrning vara bra för en köksdator/vad-det-nu-var-pryl. :)
Nackdelen är,tror jag, att det inte finns så mycket på svenska, ännu
 
fubar skrev:
Då måste röststyrning vara bra för en köksdator/vad-det-nu-var-pryl. :)
Nackdelen är,tror jag, att det inte finns så mycket på svenska, ännu
Tjena T-bag ^^ 8-)

Det finns en uppsjö med program där man själv spelar in ljud och associerar med kommandon, t ex http://www.download.com/IVOS-Intelligent-Voice-Operating-System-/3000-7239_4-10548829.html

Det svåra är nog att få mic'en placerad snyggt och samtidigt vara funktionell utan att väcka hela huset på morgonen med att skrika "SURFA" ;D


 
Snyggt gjort! Synd bara att 230-sladden inte får förlägas i väggen, skulle varit ett uttag i lådan bakom skärmen så hade det varit ok!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.