Hej,

Jag har ett par frågor om Cat6-nätverksutrustning och -kablar:

1. Går det att tillverka egna Cat-6 patchkablar med UTP Cat6-kabel och vanliga RJ-45 kontakter som man pressar med pressverktyg? Eller måste man köpa färdigtillverkade Cat6-patchkablar med kontakter redan påsatta i fabrik för att de ska uppfylla Cat6-standarden?

2. Angående Cat-6 installationskablar (med solid ledare) så undrar jag om det skiljer sig åt i kvalitet, diameter, lätthet att dra genom böjar i VP-rör, osv mellan olika tillverkare? I så fall, finns det något kabelmärke/tillverkare ni kan rekommendera och varför?

3. Jag har sett att för vissa Cat-6 kablar står det att de har en stjärna/kryss i sig för att separera kabelparen. Har alla Cat6 kablar det?

4. Finns det något mätinstrument som man kan ansluta en nätverkskabel till som mäter upp vilken maxbandbredd kabeln faktiskt klarar av? Vad jag har förståt så kan det ju tex hända att en kabel som är felmonterad eller skadad inte klarar av att transportera data i full Gigabit-hastighet, trots att kabeltypen som sådan ska stödja den hastigheten.

Tack på förhand!

1. Ja. Använder man patchkabel så funkar det fint med klämda kontakter. Har aldrig mätt upp någon hemklämd så jag passar på satandarden
2. Ja, har inte koll på aktuella modeller
3. Nej, ska finnas varianter utan. Har dock bara dragit kryssad tråd själv
4. Ja. Kostar Multum dock, dvs det är inget en mindre firma köper ens

Tack för dina svar!

2. Någon annan som kan rekommendera en bra Cat6-kabel?
3. Vad för fördelen respektive nackdelen med "kryssad" kabel?

Och dessutom två nya frågor:

5. Det finns visst även en nyare version av Cat6 standarden som heter Cat6a. Cat6a ska tydligen klara 500MHz bandbredd och vara förberedd för 10Gbit nätverk. Det känns ju ganska avlägset med 10Git just nu, men om man ändå ska dra nya kablar kanske det är att föredra? Vilken sorts kabel används i nyinstallationer i villor etc?

6. Om man köper en patchpanel som inte är bestyckad med nätverks-modularkontakter, måste de nätverks-modularkontakter man köper till löst vara anpassade till just den patchpanelen man köpt? Eller är det mekaniska måtten etc standardiserade så att alla nätverks-modularkontakter passar i alla patchpaneler?

Redigerat:
2. AMP kabel är en bra kabeltilverkare som alltid har kabel som presterar bra.
3. Det är olika mellan olika tillverkare, går inte att säga att det måste vara kryssad eller ej om man inte ställer mätvärden mot varandra.

5. Cat 6 duger fint för din del.
6. Kontaktdon följer ingen standard utan köper man en AMP panel så får man finna sig i att köpa ex AMPs kontakter.

1. Bara att klämma. Försök hålla ledarna tvinnade ända fram till laddbrickan för att hålla nere överhörningen. Skillnaden mellan RJ45 cat5e och cat6 är att överhörningskraven är hårdare för cat6. De don jag sett har löst det genom att lägga ledarna i sicksack i stället för helt parallella. Cat5 Cat6

3. Krysset är till för att hålla nere överhörningen mellan paren. Jag kan tänka mig andra lösningar för att hålla isär paren t.ex folie. Det skapar dock mer pyssel då man öppnar kabeln.

4. Det är svårt att skada en kabel så att prestanda blir nedsatt. I så fall har man antingen monterat någon ledare fel eller skapat kortslutning mellan ledare/ledare eller ledare/skärm. Billigaste testutrustningen för hempulare är att koppla in en dator mot en router och kolla att du kan få upp en Gbit-länk. Då är alla åtta ledarna inkopplade och med största sannolikhet rätt kopplade.

5. Du skall ha otur om du inta kan köra 10 Gbit trafik på Cat6 kabel. Tidigare standarder har tillåtit max 100m. Om du inte utnyttjar hela längden så har du marginal kvar för sämre kabel. Jag har sett någon notis om max 55m för cat6.

/m

Har sett samma om någontans runt 50 meter på cat6 kabel i 10Gbit. Kraftigt klämd kabel kan ge kul effekter också

mats_o skrev:
Har sett samma om någontans runt 50 meter på cat6 kabel i 10Gbit.
Hittade följande välskrivna artikel: http://www.siemon.com/us/white_papers/07-03-01-demystifying.asp.

Som jag förstår det hela så ska Cat6 klara 10GBASE-T minst 37 meter och upp till 55 meter beroende på hur installationen är gjord. Trots det rekommenderas Cat6a i nyinstallationer för diverse anledningar som anges i artikeln.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.