Vi har mer eller mindre blivit påtvingade telia TrippelPlay via fiber. Nu har jag funderat på att hänga in en digitalbox i sovrummet och köra den till en LCD-skärm med integrerade högtalare(vanlig dataskärm) via HDMI kontakten. Undrar då om det finns något kablage med HDMI i en ände och DVI + separat ljud i den andra änden ljudet gärna i en 3.5 mm hona för att göra allt smidigt.

Nope. Inte bara en kabel. Ljudet i HDMI ligger uppdelat och inlivat i "bilden" på delar i signalen som inte syns.

I så fall måste du ha en box som kan extrahera ljudet från HDMI bilden och koppla ut det till en kontakt.

Du kan också få problem med att DVI-skärmen du skall ansluta inte stödjer kopieringsskyddet HDCP. Kolla det först innan du skaffar kablar. Telia lär ha sett till att detta skickas med. Resultatet blir en lågupplöst bild eller ingen alls.

Micke_vb skrev:
Vi har mer eller mindre blivit påtvingade telia TrippelPlay via fiber. Nu har jag funderat på att hänga in en digitalbox i sovrummet och köra den till en LCD-skärm med integrerade högtalare(vanlig dataskärm) via HDMI kontakten. Undrar då om det finns något kablage med HDMI i en ände och DVI + separat ljud i den andra änden ljudet gärna i en 3.5 mm hona för att göra allt smidigt.
Skulle det inte gå med en separat analog ljudkabel mellan boxen och skärmen eller vill du inte ha fler kablar på väggen?
Jag tolkar det som om skärmen har en vanlig analog ingång.
Om man bara vill ha en kabel så kan man köra i kablarna i en krympslang för att bara få en "kabel" eller en liten kabelkanal på väggen för att dölja kablarna.

/Rolf

Micke_vb skrev:
Man skulle kunna använda en FC-47 från Kramer Electronics

http://www.kramersweden.com/indexes/item.asp?desc=681

Problemet är att du får ut digitalt ljud och den kanske är lite dyr, lättare att skaffa ny skärm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.