1 759 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
nätverksuttag
Tja!
skall ansluta ett nätverksuttag.
Har dragit fram en kabel men har ett dubbelt uttag.
Kan jag ansluta båa uttagen till en kabel och köra på dem samtidigt?
typ ansluta parallellt...eller ..?
är det omöjligt...eller forlorar jag halva hastigheten etc?
//Simon
skall ansluta ett nätverksuttag.
Har dragit fram en kabel men har ett dubbelt uttag.
Kan jag ansluta båa uttagen till en kabel och köra på dem samtidigt?
typ ansluta parallellt...eller ..?
är det omöjligt...eller forlorar jag halva hastigheten etc?
//Simon
Hejsan!
Det går inte att parallelkoppla nätverksuttag på det sättet. Antingen får du dra fram en kabel till eller så kan du dela upp nätverkskabeln så du ansluter 4 trådar till varje uttag, begränsningen är att du inte kan köra mer än 100Mbit. Har inte i huvudet hur det ska kopplas men det finns säkert nån vänlig person som kan guida eller så får du söka.
/Roger
Det går inte att parallelkoppla nätverksuttag på det sättet. Antingen får du dra fram en kabel till eller så kan du dela upp nätverkskabeln så du ansluter 4 trådar till varje uttag, begränsningen är att du inte kan köra mer än 100Mbit. Har inte i huvudet hur det ska kopplas men det finns säkert nån vänlig person som kan guida eller så får du söka.
/Roger
Om du nöjer dig med 100mbit så går det ju att använda 4 ledare till vart uttag, på samma sätt som denna dosa:
http://www.kjell.com/content/templa...00000,208000000,209500000,219500000,221500000
Jag har dock ingen aning om kvaliten på signalen, gissar på att det kan introduceras störningar mellan ledarna.
http://www.kjell.com/content/templa...00000,208000000,209500000,219500000,221500000
Jag har dock ingen aning om kvaliten på signalen, gissar på att det kan introduceras störningar mellan ledarna.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Har sagt det förr men säger det igen. Dela inte upp en kabel till två i uttaget. Har man bara dragit en nätverkskabel så är det bäst att också montera ett en-vägsuttag.
Har sedan behov av två uttag OCH nöjer sig med 100 Mb så kopplar man i en splitter löst i uttaget, typ den som Chips länkar till ovan. Eller använder en switch.
Fast kopplade speciallösningar leder bara till problem i framtiden.
Har sedan behov av två uttag OCH nöjer sig med 100 Mb så kopplar man i en splitter löst i uttaget, typ den som Chips länkar till ovan. Eller använder en switch.
Fast kopplade speciallösningar leder bara till problem i framtiden.
Klicka här för att svara