Byggahus.se

Gigabit LAN

1. Vispen74
    Medlem · Stockholm · 328 inlägg

Vispen74

Medlem
    En fundering:
    Om jag har en router som är 100 Megabit kopplad till en Gigabit switch, och sedan övriga datorer kopplade till Gigabit switchen, kommer jag då kunna föra över filer mellan två datorer med Gigabit-hastighet, eller kommer routern begränsa hela nätverket ill 100 Mbit trots att inga datorer är kopplad till denna?

VIll nämligen ha ett Gigabit-nätverk, men fortfarande kunna använda min 3G-router för att få internet till nätverket.

2. Axelzons
    Medlem · Örebro · 151 inlägg

Axelzons

Medlem
    Om du har de aktuella datorerna kopplade till Gigabit switchen så borde du skicka /ta emot med den hastigheten, det blir ju först när du länkar routern emellan som du går ner i hastighet...

Om jag fattat rätt :)

3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 536 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Ja, du kommer då (förutsatt att datorerna har gigaitkort) kunna överföra med gigabithastighet mellan datorerna.

4. Vispen74
    Medlem · Stockholm · 328 inlägg

Vispen74

Medlem
    Det låter kalas!
    Då funkar min LAN-plan. Tänkte just att routern adresserar väl bara trafiken, utan att någon data går genom själva routerenheten med denna koppling.

Tack för svaren!

5. M
    Medlem · Västerbotten · 499 inlägg

Micke_vb

Medlem
    Glöm inte att använda cat5e eller cat6 kablar.... Annars finns risken att du inte kan köra Gbit LAN

6. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 444 inlägg

AndersS

Medlem
    Det är länge sedan jag räknade på genomströmningsvärden men vet i sjutton om det påverkar så mycket i praktiken om du gör 100Mbit/s eller 1Gbit/s mellan två vanliga PC och filöverföring då det finns många andra faktorer som begränsar än hastigheten på ethernetinterfacet. Brukar vara svårt att utnyttja höga hastigheter för enstaka sessioner utan de är mera till för att svälja kapacitet och många sessioner.
    Men här finns det nog någon som är bättre uppdaterad och kan kommentera.
    Så det är bara att koppla och se vad som händer.

7. M
    Medlem · Västerbotten · 499 inlägg

Micke_vb

Medlem
    I verkligheten så ökar man väl hastigheten från 40-60 Mbit till möjligtvis 250-300 Mbit... i bästa fall...

8. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator
    Blir som sagt mer en fråga om systemen som skickar och tar emot data än nätets kapacitet om vi pratar vanliga hemmadatorer. Ska vi få upp "sprutten" så behöver vi snabbare disksystem och ofta också lite bättre nätverkskort än vad man har i en hemmadator

9. it-snubben
    Medlem · Västernorrland · 1 788 inlägg

it-snubben

Medlem
    Håller med. Och det är inte bara hemmadatorns hårdvara som begränsar hastigheten. Windows fildelningsprotokoll är definitivt inte det effektivaste på denna jord. runt 250--300 är trolig hastighet mellan windowsklienter.

I testlabb har jag dock lyckats pumpa igenom 870 Mb/s. Windows XP mot en SUN-maskin.

I kontrast mot en Lacie NAS-disk som inte lyckades med mer än ca 150 Mb/s. Trots att den hade gigabit-interface så var processorn i den inte mer än vad som sitter i en modern mobiltelefon.

10. pefo
    Medlem · Gotland · 2 810 inlägg

pefo

Medlem
    Som kuriosa:

Mellan en Synology 209 NAS och en 1,7GHz PC server körandes OpenBSD, via NFS. Intel PRO/1000MT (82545GM) i PCn. Ingen tuning och filen får plats i Synologyns cache, dvs diskhastigheten påverkar ej. Jumbopaket ej påslaget.

$ dd if=mag.mpeg of=/dev/null bs=256k
    64+1 records in
    64+1 records out
    16952900 bytes transferred in 0.032 secs (517740655 bytes/sec) <---- FEL FEL!!!

16952900 bytes transferred in 0.532 secs (31816774 bytes/sec) <---- Rätt

Rätt hyffsat ändå.

Redigerat 12 mar 2009 13:35
  11. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Mer än hyfsat, eller?
    517740655 bytes/sec = 4141925240 bits/sec = 3,86 Gbps?

12. pefo
    Medlem · Gotland · 2 810 inlägg

pefo

Medlem
    Sorry! :( Tur att en del är vakna! Cut & paste från fel utskrift. Den förra var från efter första körningen som kan ses nedan. Fusk att köra mot data cachat i klienten... :rolleyes:

$ dd if=mag.mpeg of=/dev/null bs=256k
    64+1 records in
    64+1 records out
    16952900 bytes transferred in 0.532 secs (31816774 bytes/sec)

13. B
    Medlem · västerbotten · 273 inlägg

Benny_Steen

Medlem
    Det finnt ett enklare verktyg för att kolla prestandan, körs i commandoprompten på windows kärra, finns öven för andra operativ.

http://www.noc.ucf.edu/Tools/Iperf/iperf.exe

iperf måste finnas på bägge maskinerna.

jag brukar köra med 1.7 då senare versioner kräver java.

serversidan:
    iperf -s

klientsidan:
    iperf -c serverns_ip

Default kör den TCP trafik, räkna inte med mera än ca 300Mbit/s på en windows kärra per session/tråd

Vill man kräma på med mera bandbredd kan man tråda klienten tex 4ggr
    iperf -c -P 4 xxx.xxx.xxx.xxx

då går det att komma upp i nästan Gbits/s hastighet.

Vill man kolla en hur stabil en lina avseende omsändningar etc så kör man med UDP paket istället, UDP har ingen inbyggd
    felkorrikering och mycket känsligare, har man då en halvstabil lina syns det på en ggn i hög procentsats tappade packet.

serversidan:
    iperf -s -u

klientsidan
    iperf -c xxx.xxx.xxx.xxx -u -b 1Gb

-b anger hastigheten den skall skicka UDP packet med,

normalt skickar den bara trafik från klient till server, anger man -d på klientsidan så skickar den bäggre riktningarna
    samtidigt.

ev. lokala brandväggar på burkarna måste vara öppna för tcp/udp 5001 inkommande trafik.

14. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 995 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Tack Benny. Ska testa detta lilla test då jag ofta saknat att köra fullduplex i datorbaserade tester.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.