Teknik
fidde/blge: Bra beskrivning via Google, "Domänparkering är när man registrerar ett domännamn utan att ha för avsikt att använda det just nu. Man kanske planerar att sälja det vidare senare till någon som vill ha det eller så tror man att man kommer att få användning för det i framtiden och vill paxa det så att man inte går miste om det. Man kan lägga upp annonser på parkerade domäner men då
ClasseClas: [citat] Jag är medveten om dessa produkter. Det var intressant att se att priserna har gått ner ordentligt sen de introducerades på marknaden. Jag vill minnas att de låg på 3-4000 kr initialt. I mitt fall pratar vi om sällananvändning så jag låter saken bero faktiskt.
dempa: Denna Philips är av 2010 års modell, sista siffran anger vilket år det gäller.
Bjurran: Tänk även på hur du lägger kabeln. Titta noga i spåret där du trycker ned ledaren med kroneverktyget. Det finns en utstickande plastbit som är tänkt att fixera ledarhöljet. Ett vanligt fel är att man sätter ledaren åt fel håll, och då fixerar det bara den lilla isoleringen som är kvar i änden på kabeln när den skalas av att du trycker fast den i uttaget. Detta kommer med
micsor: Ja, dubbla dosor verkar vara den enda enkla lösningen. Tack för input!
Mats: Går ju med parabol om du kan få ren sikt mot söder men det blir inte billigt så jag instämmer i att boxer är den bästa lösningen för det
zlatan01: Kolla först de här länkarna: http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-foer-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-naetverk-7.html http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html Du kommer att hitta svar på de flesta frågor. Det som står kvar fråga då.
Bjurran: Jag hade själv bekymmer med både d-link och netgear. Själv löste jag det genom att slänga ut dem efter att åskan slagit ut dem alla och istället köra alla datorer kopplade med kabel till en ordentlig 24-portars 3com. Inte en störning där och ligger på ca 97-98% överförning på 100 Mbps vilket räcker för mitt behov. Jag kommer inte gå tillbaka till konsumentprodukter igen. OT: När
Bjurran: För att förtydliga det de andra här skriver, det du behöver göra är att ansluta båda ändarna, både i patchpanelen och i nätverksuttaget. Sedan använder du två patchkablar som du testat och vet fungerar, en i vardera ände för att ansluta testutrustningen. Eftersom patchkablarna redan är testade kan du då avgöra om du har kontakt även i den fasta installationen eller inte.
fredl: Min första långfilm i 3D var Avatar så då läggs ju ribban ganska högt från början. Jag såg den på Experium i Lindvallen och det fungerade fantastiskt bra till just den filmen. Har efter det sett "Det regnar köttbullar" och Alice 3D, ingen av dem övertygade speciellt i 3D. Har testat både 3DTV i form av LCD (samsung) och plasma (panasonic). Tycker det fungerar ganska bra, men som
klaskarlsson: Tycker diskussionen glömmer en viktig sak. OM det är professionella tjuvar så skiter dom i om du har ett larm. Trådat, trådlöst, tags eller kod - dom går in, larmet larmar, dom är ute efter 5 minuter med det dom ville ha - done. Det enda, enligt bla polisen, som hjälper är larm som antingen tjuter så högt att man itne kan vara inne, eller larm typ "Smoke guard" som rökfyller en hel
Mats: Mjo men problemet här var ju att få fram signalen från parabolen till en box. Inte från box till tv så nja, problemet kvarstår så att säga
Mats: Skulle säga att de hallar som inte kör kopparbaserad gig i dag är väldigt sällsynta. på 10 GB är det lite blandat men det blir mer och mer koppar där med. Den är billigare och enklare att hantera och nä störningsproblem är i princip något som hör coaxåldern till om man nu inte ska blanda in skärmat och det ska man inte :)
Mats: Och starta gärna egna trådar om dem :) Den här håller vi till WMC
Mats: elfa har (hadde) ställdon men Elfa har aldrig varit kända för att vara billiga iofs
Rrrrr: Ok.. låter som att jag ska börja leka med VPN idag då.. Och stänga lite portar i routern.. Tack för tipsen d^_^b
berrabongo: Ruckusén går på 5Ghz. Jag har en Ruckus till digital tv som står bredvid en N-router och en G-router. Detta funkar utan problem.
C_A: Det funkar så att Skanova säljer alla tjänster till alla operatörer inkl. Telia för samma pris. Men jag vet av egen erfarenhet att det knappt är någon annan än Telia som vill ta i någon som vill ha en installation till ett nytt hus. Ett par operatörer sa rent ut att det är för mycket jobb för för lite pengar att hantera offerter och beställning. "Teckna ett avtal med Telia så får
cederbusch: För den som ev undrar blev det en Asus Eeebox, dvs en komplett dator som står bredvid TV:n. Diskret, klarar allt jag vill och kommer med fjärrkontroll.
prototypen: Kanske en rörelsesensor, brukar vara med softstart. Protte
Anders.H: Hej Har skaffat hus och tänker inhandla ett DSC PC864 LCD-kit 868. Har installerat PC1616 för ett par år sedan och kommer ihåg att det var en del strul innan jag fick larmet att funka, speciellt med uppringaren (finns en del bevis på forumet för detta). Jag skulle vilja testa att köra DLS 2002 istället och undrar om någon har en länk till de internationella drivrutinerna som behövs.
erikssonjorgen: Får sänka mina krav en aning. Skippar den dolda installationen. Söker en HiFi-anläggning med fjärr och minneskortläsare. Målet är att kunna ligga i badet och lyssna på antingen radio eller minneskort. Någon som vet? /Jörgen
mrfrenzy: LEDpanelen är ju inte på något språk så den är ganska ointressant. 1490:- + moms antar jag. Det blir nästan 1900. Billigaste ÅF jag hittat tar 2060:- http://www.elonline.se/-pk5500-tillbehor-extra-knappsats/1889-0
Azash: Hej! Tack för svaren, mitt internet har krånglat fram till nu så jag har inte kunnat läsa dem förrän nu. Men bättre sent än aldrig :)
hempularen: Då skall jag ge dig ett tips om hur man får bra service från Tele2. Sök lite på nätet ta reda på namnet på den högsta chef du hittar (välj på direktörsnivån) som kan ha med ditt ärende att göra. Maila eller ring till honom/henne. Hittar du inget relevant namn så kontaktar du antingen VD eller styrelseordföranden. Det som då händer är att direktören ifråga kommer personligen
mexitegel: Det går så bra så, blir ju lite längre patchkablar än om patchpanenel finns i direkt anslutning med de aktiva komponenterna, men visst går det bra :-)
emigrating: Har idag luftburen telefonledning rakt in till första jacket på övervåningen, denna vill jag flytta ned till serverrummet i källaren. Det verkar då vara enklast att klippa ingående kabel vid husknuten (där finns det redan en gel-fylld 'bit' som jag ersätter) och dra ny kabel rakt ned och in i källaren. Frågan är vilken kabel som 'skall' användas (dvs. som rekommenderas). Dagens