Hej
Är ute efter en prisvärd bra lösning för lagra mina filer på nätverket.
Då vi endast har bärbara datorer i hemmet så är det en fördel om lagringsenheten är trådlös, alt att den ansluts till min gateway.

Vad kör ni med? en dedikerad nas? eller en nettop/htpc med utelade mappar??
Vad skulle ni rekomendera? kan väl tänka betala runt 3000kr

Netgear ReadyNAS Duo rekommenderas http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287342 klarar RAID, men den har dock en hel del inställningar som kan skrämma de flesta, men rätt konfigurerad och med senaste firmware funkar den kanon.

har hört att den ska vara seg i filöverföringen, men det kanske är fixat med ny frimware

Jag kör den mycket för mina professionella kunder (små företag) som en utmärkt lösning för backuptagning utan att behöva byta band och sånt. Tycker att hastigheten räcker väl till. Mycket låg krångelfaktor när man väl installerat den, och installationen är enkel också. bara att dela ut en mapp från enheten via programvaran som följer med, sen kan alla datorer ansluta till den mappen.

Okej, men är det någon skillnad på den första versionen som såldes (typ 3 år sen) å de som säljs nu??

Det vet jag inte, har mest jobbat med dem det senaste året. Men netgear burkar uppgradera sina produkter ganska tätt så det gäller alltid att installera senaste firmware och sånt. Så jag GISSAR (men vet inte) att det är stor skillnad mot för tre år sedan.

Okej, för den jag fick låna av polaren var seg med filöverföringen. typ 2-2,5mb/s vid trådlös överföring, med både router och dator var draft-n klassade,

Glöm dina mätningar över trådlösa nät. En ReadyNAS DUO orkar med fullt tillräckligt så länge du inte ska redigera HD-film direkt mot den.

H
Titta på LG:S Nas finns både med Blue-Ray samt 2*1 Tb hårddiskar. Är snabb.

Jag har haft en Dlink dns-323 i några år, fungerar bra. Jag har dock nästan helt gått över till en tjänst som heter dropbox istället. då ligger alla filer lokalt på datorn och speglas automatiskt mot en nätserver och alla andra datorer som har programmet installerat. Supersmidigt.

hokanp skrev:
Titta på LG:S Nas finns både med Blue-Ray samt 2*1 Tb hårddiskar. Är snabb.
Är du nöjd med den?

Missionären skrev:
Hej
Är ute efter en prisvärd bra lösning för lagra mina filer på nätverket. [...] kan väl tänka betala runt 3000kr
Kanske en liten bit utanför budget, men jag vill ändå lyfta fram en produkt du kanske inte tänkt på:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599238 (finns självklart andra smaker och leverantörer, kanske du kan hitta eller bygga nåt billigare).

En "riktig" server ger så oerhört många fler möjligheter än att bara kunna lagra filer:
  • Du kommer åt och kan använda dina datorer (beror iofs på operativsystem) över internet.
  • Du kommer åt dina filer i hela världen där det finns en dator och internetuppkoppling.
  • Du får en komplett, fungerande backuplösning till dina datorer.
  • Du har en i stort sett oändligt skalbar lagringslösning, bara att hänga i fler diskar eller byta mot större.

Jag håller med Strip. Om du vill ned i pris för att komma närmare din budget på 3000,- kan du med fördel bygga en egen lösning mha ett Intel Atom moderkort, en rambricka och en hög hårddiskar. En 2TB lösning bör du kunna bygga för en bra bit under 3k och den kan du enkelt skalera upp till 8TB innan det är dags att köpa annan ny hårdvara än just hårddiskar (ett SATA kontrollerkort i detta fallet - som endast kommer kosta några hundralappar).

H
Missionären skrev:
Är du nöjd med den?
jag är mycket nöjd med den. Nu kör jag raid, d.v.s spegling av diskarna samt att jag använder sync istället för backup. Den är snabb och även snabb med att sunka info. Brännaren har jag inte använt ännu.

Strip skrev:
  • Du kommer åt dina filer i hela världen där det finns en dator och internetuppkoppling.
Vet att denna egenskap har tidigare nämnda LG NAS också , via en dyn-dns tjänst hos LG. Kommer nog slå till på en sådan i höst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.