Skall ha data och telefoni i samma uttag (infällt) Finns det bra sådan, gärna något man inte behöver köpa dyra verktyg för att fixa till. Har RJ-45 tång i och för sig.
 
Sätt två RJ-45 uttag och anslut telefonen med en sladd med RJ-45 i ena änden.
 
Kan ju tillägga att för att montera dessa uttag är det inte RJ-45-tången du använder utan ett kroneverktyg, men dessa behöver inte vara svindyra. I skrivande stund tar biltema 139 kr för en sådan och den duker gott för oss som bara monterar något enstaka uttag då och då. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86765
 
Köpte ett billigt verktyg på CO en gång i tiden och jag noterar med glädje att det finns bättre i lågprisklassen (Det var med andra ord skräp).

Vill man ha ett "riktigt" verktyg så tror jag kjell och CO är billigast just nu
 
ett uttag med 2 st RJ45 funkar perfekt ! RJ11 passar direkt i RJ45 hona utan adapter , antar att du ska köra nåt liknande lexcom med patchpanel i teknikrum
så patchar man bara RJ45 "tele" uttaget till telemodulen -klart
kör du inte motsvarande lexcom så får du koppla rätt trådar i cat5 kabeln till tele
i andra änden har för mig att det blir motsvarande "par 3" i cat 5 dvs de 2 mittersta stiften
 
mats_o skrev:
Köpte ett billigt verktyg på CO en gång i tiden och jag noterar med glädje att det finns bättre i lågprisklassen (Det var med andra ord skräp).

Vill man ha ett "riktigt" verktyg så tror jag kjell och CO är billigast just nu
För några år sen (fem kanske?) köpte jag en RJ45-tång (som åxå tar RJ11, och jag tror att den klipper och skalar åxå) på CO och den känns riktigt bra, typ semiproffskvalité.

Av nån anledning verkar det finnas riktigt superbilliga plastverktyg för RJ11 men inte för RJ45. Nån som vet varför? Rj45-tången har en förmåga att ligga i stugan när den behövs i lägenheten och vice versa...

tomlan skrev:
ett uttag med 2 st RJ45 funkar perfekt ! RJ11 passar direkt i RJ45 hona utan adapter
Perfekt å perfekt, jag tycker det känns lite vingligt att stoppa in en RJ11 i ett RJ45-uttag även om det faktiskt verkar fungera.

Om man har gigabit på sin dator (eller vad man nu ansluter) så finns det väl dessutom kanske risk att man skadar datorn om man råkar stoppa in den i telefonuttaget.
 
yxis skrev:
Om man har gigabit på sin dator (eller vad man nu ansluter) så finns det väl dessutom kanske risk att man skadar datorn om man råkar stoppa in den i telefonuttaget.
Nej, inte om det är gjort riktigt med transformator. Skall tåla ganska mycket common mode.
 
yxis skrev:
Av nån anledning verkar det finnas riktigt superbilliga plastverktyg för RJ11 men inte för RJ45. Nån som vet varför? Rj45-tången har en förmåga att ligga i stugan när den behövs i lägenheten och vice versa...
Drar du nätverk i stugan Yxis??
 
MickeD skrev:
Drar du nätverk i stugan Yxis??
Det har även jag gjort. Var har man inte datorer idag? Funderar på att gräva rör mellan huset och garaget till våren för lite uttag där inne... Bra att kunna lyssna på nätradio och kolla reservdelar... Och skriva till er på byggahus =)
 
Y
Jag har tänkt ha två uttav i ett eljo lock. 1 nätverk och 1 telefon.

Så var jag iväg för inköp, så hade de bara olika RJ45 modularkontakter. Jag frågade om de kunde beställa hem men deras IT/Tel säljare steg ner till butiken från kontoret och förklarade att det fanns inte, utan idag använder man isf RJ45 kontakt och adapterkabel mellan kontakten och telefonen.
Han sa även att jag skulle koppla telefontrådarna mot blå & blåvit i modularkontakten..

Så jag köpte lexcom cat5e RJ45 kontakterna och börjar nu läsa lite om detta, se hurpass vanligt det var med sånna adapterkablar, känns ju stönigt att behöva köpa adapterkablar hela tiden, iofs använder man knappt telefon ändå men..

testade att plugga i rj11 kabeln nu i ett sånt modularjack och mycket riktigt så gick ju det bra, fast ja, frågan är hurpass bra kontakt den klarar hålla ifall man rycker i kabeln - litet sidglapp är det ju..

jag frågade i honom förresten om detta med eventuella risker om någon ovetande sticker i fel sladd i jacket, dator i tele eller tvärtom... fast han menade på att det var ofarligt... samt hänvisade mig till de tillbehören att markera med färgring eller dammlock...

så, stämmer det att jag ska koppla min vita telefontråd på blå/vit samt min blå på blått? blir det rätt då ihop med adapterkablar och hokuspokus
 
Y
Nu river jag i kabeldragningen för telefonen, och ser att i de gamla hederliga jacken så är kablarna byglade mellan fler punkter. två sladdar till 4 punkter...

Mina telefontrådar går i serie, hur gör jag då när jag ska binda dem till RJ45 kontakterna? går det att trycka på dubbla trådar i de där lexcom modularkontakterna?
 
Lexcom har jag aldrig kopplat själv, men vanliga cat5e skulle jag aldrig få för mig att sätta i serie. Isf låser du dem till att bara kunna använda dem till tele i vilket fall då datanätet inte kan sitta i serie.
 
Y
Den kretsen är dragen och helt menad för tele, andra rördragningen till dosan är för nätverk med cat6 prylar så det gör inget i mitt fall.

displayimage.ashx
så frågan är, ska jag klämma fast dubbla trådar, eller är det meningen att de vidaregående trådarna ska sitta på andra färger (vilket känns ologiskt)?
 
Som det slumpar sig så råkar detta visst finnas avhandlat i en liten nätverksskola någonstans ;)
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html

I korthet så bör/ska du koppla alla uttag med åtta ledare till kopplingpunkten. Där avgör du vad du vill ha uttaget till.
Sen för att fixa seriekoppling så är det signal in på stift 4 och 5. dvs blått.
ut går på 3 och sex vilket blir grönt eller orange beroende på vilken standard man följer
 
Y
Tack men; bör/ska.... men måste jag?
Idag går det bara 2 ledare i dessa rören, då får jag byta ut massa kabel och dra nytt, trots att jag bara kommer använda 2 ledare?


Men säg att jag köper nya kabel med 8 ledare, vad är det för titel på denna kabeln, är det telefon eller ska jag gå och köpa ännu mer nätverkskabel?

---------------------------------

Vad är skillnaden på serie och parallell kopplad telefonledning, varför väljer man ena över andra, fördelar nackdelar, krävs mer kabel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.