En NAS kan mycket väl fungera som en backup och ett gemensamt lagringsutrymme. Har man ingenting i backup-väg så är en 5,25" diskett bättre!

Visst kan man jaga mygg med kanon också, men varför inte börja med att titta på vad som uppfyller det mesta och flesta i kravväg samt vad kassan tillåter, och fortsätta därifrån? Den NAS jag skrev om tidigare har plats för en disk till. Lägg ut en tusenlapp, eller vad det må kosta, för ett stycke terabyte-disk och ha en backup på den disk som folk jobbar mot dagligen, och möjligen delvis fungerar som backup.

Enbart en NAS är ingen fullgod backup i mina ögon. Vad händer om den brinner upp eller blir stulen? Måste ju i så fall vara 2st NAS på två olika platser som backar varandra.

I det lilla kontoret med 3 datorer funkar det inte att ställa en NAS i samma byggnad och sedan tro att man har backup.

Jag ser att en lösning att synca mellan alla datorerna och sedan helst ut på en lagringsyta på "Internet" borde vara billigast och enklast för det lilla företaget. Måste bara hitta någon som uppfyller mina önskemål.

Redigerat:
Suhagg skrev:
Enbart en NAS är ingen fullgod backup i mina ögon. Vad händer om den brinner upp eller blir stulen? Måste ju i så fall vara 2st NAS på två olika platser som backar varandra.

I det lilla kontoret med 3 datorer funkar det inte att ställa en NAS i samma byggnad och sedan tro att man har backup.

Jag ser att en lösning att synca mellan alla datorerna och sedan helst ut på en lagringsyta på "Internet" borde vara billigast och enklast för det lilla företaget. Måste bara hitta någon som uppfyller mina önskemål.
Klokt tänkt. Synctoy har både fördelar och nackdelar, rsync är ett annat populärt alternativ. För "molnbaserad lagring" så leta efter någon som kan hantera inkrementella överföringar för att spara tid.

Suhagg skrev:
Alltså skulle SugarSync vara perfekt för dig! ;)

Alla har alltid uppdaterade filer på sin dator, och skulle alla datorerna bli stulna på samma gång så ligger allt säkert på nätet och det är bara att ladda ner det till en ny dator!

fredl skrev:
Klokt tänkt. Synctoy har både fördelar och nackdelar, rsync är ett annat populärt alternativ. För "molnbaserad lagring" så leta efter någon som kan hantera inkrementella överföringar för att spara tid.
SyncToy skulle faktiskt funka rätt långt.

Lite orolig för detta dock :(
2GB max storlek per fil, 10,000 per bibliotek eller mapp den delen förstod jag inte riktigt.
Kan jag allt så ha 4st mappar jag syncar med 10.000 filer i varje så går det bra?

Crashplan har jag testat lite nu det verkar riktigt lovande.
Gratisversionen synkar bara mellan datorer eller annan lagring någon gång per dag. Tror att köper jag programvaran för $59 så får jag realtime synk på alla maskiner jag installerar på. (måste använda samma konto)

Problemet med Crashplan som jag ser det är att det är en programvara för att ta backup inte dela filer på flera maskiner. Den backar upp filer mellan burkar men dessa filer är ju inte åtkomliga på lätt sätt på alla maskiner jag syncar imellan.

Verkar som det är bara att hosta upp för Sugarsync om jag vill se till att filerna är synliga på alla brukar.

Maveric77 skrev:
Alltså skulle SugarSync vara perfekt för dig! ;)

Alla har alltid uppdaterade filer på sin dator, och skulle alla datorerna bli stulna på samma gång så ligger allt säkert på nätet och det är bara att ladda ner det till en ny dator!
Nu såg jag ditt inlägg.
Ja det verkar så. Gillar inte att jag binder upp månadsvis och måste ha lagring hos dem. Behöver egentligen inte det. Det enda som behövs är att samma data kan syncas imellan 3-4 maskiner och gärna finns på en USB disk också så en återställning går fortare än att behöva tanka från USA.

Du kan testa det gratis först!

Sen pröjsa, inga stora summor egentligen om du inte behöver en massa GB utrymme!

Maveric77 skrev:
Du kan testa det gratis först!

Sen pröjsa, inga stora summor egentligen om du inte behöver en massa GB utrymme!
Sant håller man sig till max 60GB är det okej. För min företagarkompis tror jag det är perfekt men jag gillar själv inte att betala för månadsvis för tjänster. Köper hellre en produkt för en engångssumma och så är det klart! Skulle själv vilja använda programvaran så jag har koll när jag ska hjälpa honom. Men jag får väl installera och ha ett eget inlogg till hans lagringsyta.

Men i Sugarsync kan jag ha 4st maskiner som delar på en mapp vi kallar "Företagsdata"
Sedan ha en mapp som heter "Chefens privata" som syncas till alla datorer men som är åtkomstbegränsad? Vill ju ha backup på all data jag anger men allt ska inte vara synligt om jag inte vill.

Lite fult av SugarSync att locka med gratis test där man måste ange kreditkortnr men de lovar att inte dra någon om jag säger upp innan 30dagar gått. Lite fult.

Redigerat:
Jag har kört det nu i ett drygt halvår och jag är i alla fall inte orolig för det där med kreditkortet, det funkar bra! (Än så länge... :S) Det dras automatiskt varje månad! Men jag minns inte att jag angav mitt kreditkortsnummer innan jag valde att betala...?

Gällande åtkomstbegränsningar så vet jag inte hur det funkar! Jag kör ju det bara för min egen del och behöver inte begränsa något. Egentligen är tjänsten väl avsedd för privatpersoner, så jag vet ärligt talat inte om den funktionen finns?

Alternativet till SugarSync heter väl DropBox, samma typ av tjänst men en konkurrent.

Tillägg, såg nu att de har en "Business" tjänst med funktionen;
"Set unique access and storage limits for individual employees"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.