2 265 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Spänningsskydd till server
Hej!
För ett tag sen skulle jag göra lite elarbeten hemma och lyckades utlösa jordfelsbrytaren. I och med detta så verkar mitt NAS-server (Qnap) ha pajat ihop då strömmen försvann. Jag har varit i kontakt med supporten och de tror samma sak.
Nu ska jag köpa nytt NAS men skulle vilja ha ett skydd om något liknande skulle hända igen. Vad ska man ha för skydd? Bara ett överspänningsskydd eller behöver man en UPS? Jag vill bara skydda själva hårdvaran.
Alla tips mottages tacksamt.
För ett tag sen skulle jag göra lite elarbeten hemma och lyckades utlösa jordfelsbrytaren. I och med detta så verkar mitt NAS-server (Qnap) ha pajat ihop då strömmen försvann. Jag har varit i kontakt med supporten och de tror samma sak.
Nu ska jag köpa nytt NAS men skulle vilja ha ett skydd om något liknande skulle hända igen. Vad ska man ha för skydd? Bara ett överspänningsskydd eller behöver man en UPS? Jag vill bara skydda själva hårdvaran.
Alla tips mottages tacksamt.
fast i det här fallett gör en sådan ingen nytta... Vi pratar inte om någon strömspik utan strömmen försvann om seervern skriver till disken på fel ställe när man bryter strömmen så kan allt försvinna. Då är det bättre med en ups med inbyggt överspänningsskydd.
det finns små som inte kostar så mycket...
det finns små som inte kostar så mycket...
Tack för svar.
I just detta fall tror jag inte det var disken som la av utan själva NAS:et eftersom jag provat med olika diskar.
Anledningen till UPS är således att rädda innehållet på diskarna? Är det något man bör tänka på när man köper UPS? Vill ju inte lägga mer än nödvändigt. Tips på bra UPS?
I just detta fall tror jag inte det var disken som la av utan själva NAS:et eftersom jag provat med olika diskar.
Anledningen till UPS är således att rädda innehållet på diskarna? Är det något man bör tänka på när man köper UPS? Vill ju inte lägga mer än nödvändigt. Tips på bra UPS?
Kan inte ge så mycket tips om ups mer än att jag har en APC 300 och en 750 till mina servrar men anledningen till att jag kör de modellerna är för att jag fick dem. Behövde bara komplettera med nya batterier...
Så stora behöver du inte ha om du bara ska ha dem till en nas, borde räcka med den minsta du kan hitta se bara till så att den har inbyggt överspänningsskydd.
Redigerat:
Jag har min server och lite annan elektronik på egen jordfelsbrytare. Detta tillsammans med preventiv avslagning av servern vid åska ger hyfsad säkerhet mot disk kracher. Det är ytterst sällan strömavbrott vid andra tillfällen.
Annars håller jag med om att UPS är den ultimata lösningen. Men då måste UPS'en kunna kommunicera med servern för att stänga av den kontrollerat (UPS'en klarar 10-40 minuter om det är en dator som ska drivas)(signallering sker t.ex via USB eller serieport). Om du har en NAS som inte är en standard-dator så bör du kolla upp att UPS'en ändå kommer att kunna stänga av NAS'en kontrollerat. Alternativt att den drar så lite ström att drifttiden blir väsentligt längre så att du kan bortse från den.
Att tänka på är att UPS'en ska underhållas med batteribyte vart 3'e år för att fungera säkert (rekommendation från APC). Det är en kostnad att ta in i sammanhanget.
Pen
Annars håller jag med om att UPS är den ultimata lösningen. Men då måste UPS'en kunna kommunicera med servern för att stänga av den kontrollerat (UPS'en klarar 10-40 minuter om det är en dator som ska drivas)(signallering sker t.ex via USB eller serieport). Om du har en NAS som inte är en standard-dator så bör du kolla upp att UPS'en ändå kommer att kunna stänga av NAS'en kontrollerat. Alternativt att den drar så lite ström att drifttiden blir väsentligt längre så att du kan bortse från den.
Att tänka på är att UPS'en ska underhållas med batteribyte vart 3'e år för att fungera säkert (rekommendation från APC). Det är en kostnad att ta in i sammanhanget.
Pen
Båda orsakerna är tänkbara. Den ena är den som "thewolf" beskriver, d v s att strömmen försvinner vid fel tillfälle. Det kan t.ex. vara frågan om att 10 skrivningar ska utföras mot hårddisken och att endast 5 av dem hinner utföras. Detta kan leda till att det inte längre går att hitta rätt på hårddisken - den är "korrupt". Den andra orsaken är en spänningsspik som kan uppstå om jordfelsbrytaren inte bryter faserna före nollan. Då kan upp till 400V hamna över NAS'en ett kort ögonblick. Jordfelsbrytarens kontakter är normalt utformade för att bryta i rätt ordning, men det kan inte uteslutas kortvariga spikar då kontakterna "släpar" på sina ytor.
Den första orsaken skapar inget hårdvarufel. Är det en vanlig dator så kan man formattera om hårddisken och få den att fungera igen. Det finns också restarationsprogram som man ofta kan använda för att läsa ut stora delar av hårddisken fast den är korrupt för att rädda sitt innehåll.
Den första orsaken skapar inget hårdvarufel. Är det en vanlig dator så kan man formattera om hårddisken och få den att fungera igen. Det finns också restarationsprogram som man ofta kan använda för att läsa ut stora delar av hårddisken fast den är korrupt för att rädda sitt innehåll.
Jag har själv två APC ups:er sedan 2007. En CS 325 och en 650, 650 har inbyggd USB port och tar ner servern vid långvarigt strömavbrott. Har haft två datorer, tre switchar, en router, en trådlös telefon etc inkopplade 24/7 sedan dess vid några rejält otäcka åskoväder utan incidenter. Själva UPS:erna sitter på ett överspänningsskydd från APC respektive Belkin.
På några andra datorer har dock nätverkskorten rykt i samband med åska.
På några andra datorer har dock nätverkskorten rykt i samband med åska.
Antagligen dåliga komponenter i den. Jag hade för något år sedan en Lacie NAS som gick exakt samma öde till mötes. Felaktig avstängning och hårdvaran runt disken dog. Tipset jag fick var att moderkortet gått sönder i den. Men jag klarade datat och det var det viktiga, vilket jag antar att du oxå gjort enligt vad du skrivit.m97rek skrev:
/Peter
Klicka här för att svara