Vad är felet?

  • Nätaggregatet ska bytas

    4 Röster 50,0%
  • Moderkortet skall bytas

    3 Röster 37,5%
  • Något annat är fel

    1 Röster 12,5%
  • Antal röster
    8
  • Omröstningen stängd .
Hej,

Trodde att nätaggregatet krånglade - lampan blinkade och datorn gick ej att starta...men upptäckte att jag kan starta den om jag kopplar ur moderkortet (inne i datorn alltså) innan jag kopplar till elen. Därefter så trycker jag in kontakten till moderkortet och trucker sedan på On-knappen. Känns inte alltför tryggt att stoppa in handen i datorn med sidan bortkopplad när jag ska starta den...

Vilken del ska jag byta ut???

/H
 
Blinkar lampan i nån speciell sekvens? Piper det också?
HP har i såfall ofta en förklaring i sina HW guider om du söker fram produkten på deras hemsida.
Typ, 5 pip = nätaggregatet eller liknande.
 
Inga pip här!
 
Prova att (med strömsladden urdragen) ta ut alla minnena från sina platser, sätt sedan tillbaka dom.
Testa starta burken..
 
Jag har kört enligt gluecifers förslag tidigare...Om minnena är i eller ej spelar ingen roll bara moderkortet är UR när jag kopplar in strömsladden. Sen kopplar jag in moderkortet och kan starta datorn.

Om jag har moderkortet i när jag startar datorn så blinkar lampan på nätaggregatet och datorn startar ej...
 
99% att det är nätdelen, den orkar inte starta med belastning.
1% att moderkortet drar för mycket ström i starten.

Protte
 
Jag tror samma som Protte. I åsktider brukar det oftast vara nätdelarna som dör.
 
Koppla ur allt, dvs hd, cdrom, dvdrom. Starta datorn, gör en cmos reset. Stäng av, dra ur el kabeln, dra ur minnen och sätt tillbaka minnena igen. Händer det fortfarande inget så mät samtidigt på t.ex hd'ns strömkontakt att du får 5V, 12V och 7V (mellan röd och gul). Får du inte det så är strömagget kass, annars är det bara att hysta moderkortet. Spar på cpu o minnen till ditt nya icke HP moderkort.
 
Mät om standby spänningen finns på lila tråd MÄT ALLTID RELATIVT EN SVART ska vara ca 5 V. Med moder kortet anslutet och inte anslutet då nätkabeln ansluts.

Protte
 
Gå även över alla koddingar på kortet, så inte dom har kokat
 
Detta är inget fenomen som kommer bara sådär.
Vad utlöste felet? strömavbrott, åska, eller...... ?
Är din burk fortfarande i originalutförande, eller har du bytt något ?
Behövs lite mer info.
Alla "märkesdatorer" är kända för att ha nätagg som precis klarar
att driva allt.
Om inte, skaffa dig en UPS som säkerhet för "elspikar" som kan uppstå.
 
frohike skrev:
Gå även över alla koddingar på kortet, så inte dom har kokat
Om locket på kondensatorn bulat upp så ska nätdelen ändå kunna starta. man kan alltid leta efter svullna kondensatorer men det ska inte vara orsak till att nätdelen vägrar starta.

Orginalnätdelar är prispressade så de är på håret att de håller.

Protte
 
Orginal nätagg är oftast skräp. Spelar ingen roll vilken tillverkare.
Låna ett annat nätagg med minst samma W-tal som det du har och testa om det startar. Isf köp ett nytt.
Själv har jag riktigt goda erfarenheter av de nätagg Corsair sålt de senaste åren. Nästan knäpptysta, och är 80+-certifierade så du slösar inte el på att värma luften i onödan...
 
C
Folk säger att man ska räkna med att en nätdel håller i 1-2 år vid daglig (intensiv) användning, iaf de lite mer högpresterande. Mitt är inne på sitt fjärde år and counting, utan minsta tecken på att ge vika, fortfarande lika tyst. Ett Corsair var alltså det. Kan starkt rekommendera.
 
Att köpa ett Corsair till en HP blir lite som att köpa en V8'a till en gammal risig Volvo (no offence) ;)

Corsair är visserligen kvalitet rakt igenom men sitter man på en märkesdator idag är väl chansen rätt stor att nästa inköp också blir färdigbygge och då sitter man kvar med ett [relativt] dyrt PSU. En del märkesmaskiner har också icke-ATX storlek på nätaggregaten vilket kan leda till problem.

Det sagt, om TS inte har ett integrerat grafikkort kan det vara det som spökar också. Har haft flera maskiner på senare tid där grafikkortet varit dött och gett precis samma symptom. Nvidia kort i alla, så det rörde sig väl om en batch med dåliga lödningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.