Jag har en alldeles utmärkt ljudanläggning till min TV. Många högtalare och bra ljud. Men mitt rum stämmer tyvärr inte överens med hur högtalarna borde stå. Butikens eleganta uppställning går tyvärr inte att fixa hemma hos mig. Jag har en stor öppen spis som står i vägen (eller väggen?).
Se bild:
[TABLE="align: left"]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Så min fråga är helt enkelt: Vilket ger bäst ljud och stereo?
Högtalarna som de är idag. Långt isär, men vänster högtalare är väldigt mycket närmare soffan eftersom spisen står i vägen.
Eller
Högtalarna symmetriskt vid TVn, men väldigt nära varandra?
Edit: Ändrade bilden lite, men nu får jag inte bort den gamla bilden nedan??
Se bild:
[TABLE="align: left"]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så min fråga är helt enkelt: Vilket ger bäst ljud och stereo?
Högtalarna som de är idag. Långt isär, men vänster högtalare är väldigt mycket närmare soffan eftersom spisen står i vägen.
Eller
Högtalarna symmetriskt vid TVn, men väldigt nära varandra?
Edit: Ändrade bilden lite, men nu får jag inte bort den gamla bilden nedan??
Redigerat:
Utan att veta skulle jag prioriterat att ha högtalarna långt ifrån varandra så att du får en tydligare separation mellan höger och vänster kanal. Att de står olika långt ifrån soffan kan du antagligen kompensera för i din förstärkare som brukar kunna fördröja ljudet lite till den högtalare som står närmst soffan så att ljudet från höger och vänster når soffan samtidigt.
Jag skulle först o främst försöka flytta TV:n till vänster vägg och soffan till höger vägg, sett från ritningen, om det är möjligt.
Om det inte är möjligt så skulle iaf prova att sätta högtalarna på den alternativa placeringen och om möjligt dra soffan lite närmare TV:n.
Prova sig fram brukar vara den bästa lösningen!
Om det inte är möjligt så skulle iaf prova att sätta högtalarna på den alternativa placeringen och om möjligt dra soffan lite närmare TV:n.
Prova sig fram brukar vara den bästa lösningen!
Jag skulle först satsa på att göra korrekta inställningar. Man brukar kunna både fördröja ljudet till en högtalare och även ha ljudet lite högre i en annan.
Många system kan konfigurera sig själva genom att man kopplar in en mic och håller den vid soffan..
Många system kan konfigurera sig själva genom att man kopplar in en mic och håller den vid soffan..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och för att få perfekt ljud till alla så måste man sitta i knät på varandra...
Nej bara lite ironiskt
Protte
Nej bara lite ironiskt
Protte
Klicka här för att svara