Hej.
Jag har idag en d-link dir 655 som sköter mitt nätverk men eftersom dom fyra portarna inte räcker längre så behöver jag uppgradera. Jag har en HP Procurve 1700-24 liggandes och skräpar som jag tänkte att jag kunde använda. Men hur gör jag lämpligast för att sätta upp detta? Vill ju fortfarande ha kvar d-linken till det trådlösa. Jag har även ett adsl modem ut mot omvärlden. Tips på i vilken ordning sakerna skall sitta och om jag behöver göra några inställningar av portar på någon av burkarna, mottages tacksamt!

det är bara att plugga in prokurvan i en av dlinkens fyra portar. I dlinken behövs inga inställningar för detta, procurven kan jag inte men jag antar att det är en vanlig switch och då lär inget behöva göras där heller.

1700 är HP´s enklaste övervakningsbara switch.
Den har inget riktigt admin gränssnitt utan det finns bara Web GUI i den.
Det är någon 192.168 adress satt från fabrik i dom där.
Manualen hittar du på www.procurve.com om du skulle behöva.
Det är bara att koppla in den på lansidan av d-link routern.
Fredrik

Jag gjorde en fabriksåterställning på procurven och kopplade in den. Det verkar funka bra. Alltid kul när saker går lättare än man tänkt.

ullet
Ett tips är att koppla d-linken till port 23 eller 24 på procurven. Då har du 1 gbit mellan dom.

antagligen är det också klokt att koppla allt lokalt som kopplas upp med sladd till hp-switchen. Gissar att den har bättre switch-prestanda än dlinken.

Observera att portarna 1-22 bara klarar 100 Mbit/s. Därför bör man som ullet skriver använda port 23 eller 24 för att koppla switchen till DIR-655.
Då har man sammanlagt 4 Gbit-portar tillgängliga, 3 på DIR-655 och 1 på switchen. Dessa bör användas för eventuell NAS och de PC som är inblandade i filkopieringar. När man kopierar stora filer mellan enheter så har man stor nytta av Gbit-nätverk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.