2 278 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Mediacentral med mer än 24 uttag?
Letar efter en bra mediacentral till vårt kommande bygge och vi kommer ligga runt 24 eller kanske fler uttag och skulle då gärna se en central som har fler uttag än så, så man är lite framtidssäker.
Har ni några tips på centraler för inbyggnad med fler än 24 cat6 uttag som inte är svindyra? Behöver ha plats för fiber-konverterare/modem, z-wave server och gärna lite plats för någon egen server med.
Har ni några tips på centraler för inbyggnad med fler än 24 cat6 uttag som inte är svindyra? Behöver ha plats för fiber-konverterare/modem, z-wave server och gärna lite plats för någon egen server med.
ICS har bra mediacentraler. Bara att köpa till fler plåtar med plats för uttag.
Annars kanske ett mindre rack/skåp är att föredra om du skall ha fler än 24 portar?
Skall man ha fler är 24 portar antar jag att man tänker ha lite utrustning också? Då kan det va gött med ett skåp.
Annars kanske ett mindre rack/skåp är att föredra om du skall ha fler än 24 portar?
Skall man ha fler är 24 portar antar jag att man tänker ha lite utrustning också? Då kan det va gött med ett skåp.
Som sagt. ICS!Bergling skrev:
Stora och bra för infällnad eller utanpå.
Tex E nr: 22.913.67
http://www.bredbandsskap.se/
Jag måste ha blivit gammal. Varför vill man helt plötsligt klämma in sin nätverkscentral i elskåpet? Handlar det om något mer än smart marknadsföring eller ger det några uppenbara fördelar mot vanliga traditionella racklösningar?
I hemmet borde det vara rätt bra eftersom de flesta konsumenter inte har rackmonterade prylar utan en bredbandsrouter och kanske en switch som inte är så platskrävande. Då har man alla trassliga sladdar samlade på ett ställe.
Nu förstår jag inte. Det som sitter i en s.k "mediecentral" är ju rackmonterade saker. Fast istället för att följa väl etablerade standarder, ha utrustning ifrån kända tillverkare och ha bra dokumentation får man en speciallösning med okända OEM-produkter, dålig dokumentation och support ifrån en elektriker istället för en expert på nätverksutrustning. Känns som en dålig affär även för en vanlig konsument. Åtminstone är det min erfarenhet ifrån bekanta som blivit pålurade sådana saker och som inte fungerat särskilt väl.
Fast vi kanske pratar om olika saker? Jag tänker inte på ett vanligt plåtskåp med en enkel patchpanel där man kan ansluta sin vanliga konsumentelektronik man köpt på Elgiganten eller blivit påtvingad av Telia. Jag tänker på helhetslösningar där installationsföretaget försöker sig på att tillhandahålla även elektroniken för nätverk, telefoni och antennfördelning.
Fast vi kanske pratar om olika saker? Jag tänker inte på ett vanligt plåtskåp med en enkel patchpanel där man kan ansluta sin vanliga konsumentelektronik man köpt på Elgiganten eller blivit påtvingad av Telia. Jag tänker på helhetslösningar där installationsföretaget försöker sig på att tillhandahålla även elektroniken för nätverk, telefoni och antennfördelning.
Klicka här för att svara