Idag var jag in i vårat hus som just nu byggs.

Mellan taknocken och spånten är det en spalt på ca 5 cm och där ser man tydligt underlagsplasten (Monarperm 500).
Monarperm skall funka som typ Goretex och stoppa vatten att komma in, men tillåta fukt att vandra ut.
Taket är uppbyggt enl följande: Betongpannor, läkt, Monarperm folie, spånt.
Vinden är en kallvind och det är luftöppningar längs hela sidorna under spånten.

På undersidan av Monarpermen har det fällts ut vatten i form av stora droppar.
Man kan även se hur en spik rivit sönder folien och vatten rinner in efter spiken.
Troligtvis ser hela taket ut så här.

Huset kommer från Estland och är väldigt välbyggt men underlagspappen (folien) Monarperm 500 är inte godkänd i Sverige.
Jag har från första början varit misstänksam mot dessa plastfolier och måste säga att det hade varit bättre om någon vanlig tjärpapps produkt använts istället.

Mina frågor till er som kan det här med tak och byggfukt är:

- Är det normalt att det fälls ut så här mycket fukt på insidan av folien vid nybyggnation, eller är det folien som spökar?

- Skall jag kräva att entrepenören byter ut den ej godkända folien mot godkänd produkt?
Hela taket inkl betongpannor är färdigt så det är ingen enkel operation och entrepenören kommer med stor sanorlikhet att vägra.

droppar.jpg

spikfukt-1.jpg

Redigerat:
Det är tveksamt om det är folien som orsakar detta. Du har ju en kallvind, då blir det så här om man har otur i den delikata balansen att ventilera kallvinden för mycket eller för lite.

Spiken du visar fungerar som en ypperlig köldbrygga, mot vilken luften på vinden kondenserar mot.

Det är synd och skam att man fortfarande bygger med kallvind i Sverige. Till och med tyskarna har mer o mer gått över till klimatvind där isoleringen sitter på utsidan och effektivt förhindrar kondensproblem innanför klimatskalet.

Någon form av kondenproblem har jag har uppe på kallvinden det är väl helt klart.
Och det ser ju inte ut som att folien orkar evakuera bort fukten.
Troligen hade det väl inte blivit någon skillnad med vanlig asfaltpapp heller.

Hur åtgärdas det då?
Jag kan väl inte låta det vara så här eller???

Är det möjligen så att det är för stora öppningar under spånten på långsidorna så att stora mängder fuktig uteluft kommer in men som sedan inte kommer ut?

Det finns inga ventiler eller öppningar uppe vid nock på gavlarna.

gbak skrev:
Är det möjligen så att det är för stora öppningar under spånten på långsidorna så att stora mängder fuktig uteluft kommer in men som sedan inte kommer ut?
.
ska det finnas öppningar på långsidor när man använder detta fölie? Kolla fölietillverkarens sida hur det skall se ut.
gaia

Jag har faktiskt ingen aning vad beträffar öppningarna.
Det är ju byggkillarna som säkert gjort av gamal vana på samma sätt som de alltid gjort.
Jag tror dock inte att de sett denna folie tidigare.

Måste kolla med Icopal som har en annan godkänd folie (Monarperm 900).
Borde gälla samma sak för den som Monarperm 500 som jag har.

gbak skrev:
Måste kolla med Icopal som har en annan godkänd folie (Monarperm 900).
.
.
ja, kolla det innan det är för sent
gaia

Nu har jag ringt Icopal!

Det är helt ok med öppningar nere i takfoten.
För att få bort fukten rek de att jag tar upp ytterligare öppningar i gavlarna mot nocken.

F.ö så rek Icopal inte att lägga Monarperm direkt på råspånt, då folien lätt går sönder om man går på den.

Hej
Jag skulle tro att du har förlite undertryck på bostadsplanet.....trimma upp frånluften så borde problemet avta.
Det jag menar är att du måste få ner den relativa fuktigheten i luften.
Kanske inte hela problemet men ett måste för ett drägligt inneklimat

Du har säkert helt rätt då vi inte fått igång ventilations systemet ännu.
Det är bara en liten 4,5kW värmepanna + byggfläktar som värmer upp huset fn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.