Hej, jag hoppas att något kan ge lite tips till en nybliven husägare. Vi har köpt ett hus modell äldre, och startar nu helhetsmakeoverns.

Vi skall öppna upp väggar så att kök och matrum blir ett stort rum samt vardagsrum och matrum även blir ett och samma rum, alltså en mycket öppern planlösning.

Problemet vi nu har är att kökstaker och matrumstaken är träpanel (men olika stil) samt vardagsrum är ca. 1x1 meters skivor av något slag. Sedan när vi även tar bort väggar kommer ju det bli glapp där väggen gskrämade av rummen.

Vilka alernativ har vi? (Ps det finns ett likande men inte lika omfattande problem med golven likaså)

Nytt tak i alla tre rum?
Vad för material, skall vi försökka använda det trätak som redan sitter?

Öppen för alla förslag, dyra men lyxiga, billiga men helt okej, mitt emellan ? jag är tacksam för alla råd

Gärna också vad det kostar per m2

Ha det gott och Tack

Ska du inte göra ngn sorts portal eller liknande där väggen varit?

Jag öppnade upp mellan kök och vardagsrum för ngn månad sedan, bort med gammla väggen och upp med en 180 ca limmträbalk och dubbla 2"4 som stöttor, klädde in hela paketet i foder och måla det vill, vart skitsnyggt.

Då ser man inte, eller man stör sig iaf inte på att det är olika tak i de olika rummen.

Golvet jämnade jag ut med golvpapp så jag kunde lägga genomgående ekparkett, likaså det skitsnyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.