P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Funderar på att ta bort de hopplöst långsmala kattvindarna för att få ett större sovrum till barnen. Huset är byggt 1929 och väggarna mellan deras rum och kattvinden är byggd av ganska rejält plank så frågan är om det kan vara bärande mot takstolarna. taket är ett mansardstak med typiska takvinklarna.
Jag tror inte planken är bärande eftersom sådana tak brukar ha rejäla takstolar. Antagligen har du även kraftiga bjälkar i plankväggen som stöttar takstolarna. Bjälkarna är isf bärande och får inte tas bort!
En bild på utrymmet vore inte fel.
En bild på utrymmet vore inte fel.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Bryt bort en bräda av de som går längs med "taket". Då borde du se vart planken tar vägen.
Jag är inte alls övertygad om att väggen är bärande bara för att den är av plank.
Det fanns inte så många sätt att göra en isolerad vägg 1929. Eftersom kattvindarna är ouppvärmda så måste det till en rejäl vägg.
Jag bor i ett hus från 1936 där stående plank finns i både bärande och icke bärande väggar. I ytterväggarna är det dubbla lager stående plank med spån emellan.
Jag är inte alls övertygad om att väggen är bärande bara för att den är av plank.
Det fanns inte så många sätt att göra en isolerad vägg 1929. Eftersom kattvindarna är ouppvärmda så måste det till en rejäl vägg.
Jag bor i ett hus från 1936 där stående plank finns i både bärande och icke bärande väggar. I ytterväggarna är det dubbla lager stående plank med spån emellan.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Om jag spara dem och klyver på mitten kan jag ju nästan bygga ett förråd av dem.
Det går inte se var de slutar, om jag drar ner en av de längsgående brädorna så ser jag bara att de möter snedväggens brädor. Äste nog upp på vinden och kolla men det har jag ingen lust med i kväll.
Det går inte se var de slutar, om jag drar ner en av de längsgående brädorna så ser jag bara att de möter snedväggens brädor. Äste nog upp på vinden och kolla men det har jag ingen lust med i kväll.