Har ett tak med punktvisa fuktskador på råsponten och funderar på om det är en bra idé att markera var skadorna är från insidan och göra reparationsarbete utifrån? Tanken är att det skall vara enklare och billigare att slippa plocka av hela taket och endast göra punktinsatser.

Är det enkelt att byta ut och foga samman takpappen efter denna typen av ingrepp? Skall jag satsta på att byta hela rasket. Troligen finns det skador på ett tiotal ställen.

det är fullt möjligt.

markera ut dina områden och såga bort dålig ändspont vid centrum takstol. sen skär du upp pappen ovanför det du sågat upp ca 500 mm mer åt varje håll och sticker in pappen under den och snedskär den för vattnets skull.

Men har du problem är det kanske bättre att ta allt på en gång...

Tanken är att jag skall slippa plocka av allt tak med plåtarbete osv. Dessutom kan jag troligen fixa det själv om jag kan ta skadorna lite pö om pö. Finns informationen hur man reparerar tak hos någon tillverkare tro?

dom skador som syns på råsponten på insidan kan komma från andra ställen på utsidan , oftast högre upp... men inte alltid rakt uppifrån. Ibland är det svårt att overhuvudtaget hitta dom ställen vatten kryper in så takrivning kan bli mer omfattande än man tror .... lika bra att vara förberedd på det redan från början :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.