T
Hej!

Har kikat runt på forumet men hittar ej exakt den frågan jag behöver svar på.

Då ska vi se,

Bor i ett hus byggt -38 där det senast suttit en oljepanna i, nu mera är det bergvärme.
När vi flyttade in för ett år sedan sa besiktningsmannen att det var en del fukt på vind när han var där 5 år tidigare. De förra ägarna satte då in ventiler på övervåningen samt en pax
fläkt i badrummet. (lyset tänt, fläkten på)

Numera så har jag kopplat in så att fläkten går hela tiden samt att vi dränerat om källaren då man behövde kanot där nere. Huset känns mycket torrare nu iaf.

Nu ska jag tilläggsisolera vinden med ekofiber och behöver lite tips angående luftspalter.
Ena sidan på huset är "tillfixat" luftspalter gjorda samt nygipsade väggar med plast bakom, men på andra sidan finns inget!

Satt på vinden idag och kikade ner i ett fack som är över 2 meter djupt och som är fullt med kutterspån, måste detta bort?
Måste jag ha luftspalt?
Hade tänkt skjuta ner reglar samt masonite OM jag bara kunde få upp allt spån.
Spånet är idag inte fuktigt men med tilläggsiolering brukar ju fukten komma smygandes.
Så frågan är hur i hel....te ska man göra?

I min gaderob som är vid snedtaket gäller följande matrial:
Spåntade brädor, oljepapp?, kutterspån, spåntade brädor, takpapp och sen e det himmel.

Jag vill ju få bort all spån och kunna skjuta ner reglar + masonite för att få en luftspalt hela vägen ner till botten. Och skulle jag få problem kan man alltid sätta några ventiler i botten.

Om nån tycker det känns rörigt så kan jag försöka knäppa av nån bild.

Hoppas nån kan hjälpa mej med detta trassel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.