Tak & Vind
joflopp: Låter fullkomligt rimligt. Jag vet inte hur tankarna gick när jag tyckte att jag skulle behöva minst sju rullar. :)
Simpsson: Hej! Jag har begärde in offerter från 5-6 olika entreprenörer. Priserna skiljer rejält. I mitt fall mellan 109000 till 187500. valet föll på den entreprenör som visat mest intresse för jobbet, lämnade vettig och seriös offert...dock inte billigast. Dom talar förövrigt svenska vilket är ett stort plus (har sen i somras riktigt dålig erfarenhet av polska hantverkare) Takomläggning
Gulan: Tack för svaren och så ska jag fundera på vilken typ av tak som jag satsa på!
markusz: Hej Funderar på att lägga Benders Carisma på taket. Vad jag förstår så krävs det lite extra underarbete, extra plåtar, ventilerad takfotsläkt mm. Är det någon på detta forum som har lagt detta tak? Erfarenheter? MVH Markus
vonSassen: Nu har jag talat med snickarnas chef som meddelar att det finns många hus med raka/lodräta takfötter, så jag har accepterat detta, eftersom det ju bara är utseende och inte funktion som räknas i detta fall. Jag har även förlikat mig med utseendet, men hade jag lämnat ifrån mig ritningen, så hade ju saken varit klar och de hade fått riktig information. Så kan det gå när inte haspen
studio1004: idag är det bandvalsad plåt och skall vi lägga plåt igen så skall det vara lika igen. Problemet är att jag inte kan lägga sådant plåttak och måste då köpa tjänsten
Macke202: Nya huset är byggt i början på -50 talet och har kutterspån med glasulls-isolering ovanpå som isolering direkt på innertaket. Man ser början på påväxt på minst ett ställe på insidan av yttertaket dock väldigt ytligt än så länge, eftersom planen är att byta hela taket inklusive papp o trä så vill jag även passa på att fixa isoleringen. Uppvärmningen är och kommer att vara
pappskallen: Om du ska göra det själv ja, ska du ha "riktig" papp och "riktiga" takläggare så pratar vi helt andra pengar.
Nyttanvändarnamn_567: Takläggarna går ju i det dag efter dag, år efter år så man får ju hoppas takpapp inte är farligt. Och även dom som lägger vägar går ju i asfaltstank hela tiden. Och det luktar!
Frebbe: Svårt att jämföra med att bara titta på my. Beror på vilken färg/lack det är. Den gamla plastisolen ligger på 180 my och den nyare plåten (Hardcoat/nova) ligger på 50 my om jag inte missminner mig. Ändå så anses inte alls den nya vara sämre. Själva plåten i Byggmax fotplåt är dock tunnare samt att lacken också är tunnare enligt dina uppgifter, men om det spelar någon roll
orpon: Vi har ett 1 plans i vinkel på 165kvm. Huset är byggt -67 och med lite annorlunda konstruktion på taket. Det finns inga tak stolar, utan det är ett självbärande plåttak utan undertak. Taket ser rätt risigt ut, och inte riktigt säkert vad gäller täthet. (Även om vi inte haft problem ännu.) Har i dagarna fått in offert på att riva ner hela taket, sätta upp riktiga takstolar,
2HOT4U: hitta den här tror den har samma funktion http://www.skeppshultstegen.se/visaprodukt.asp?mId=45&rId=204 det spelar ingen roll om den är godkänd eller inte sotaren använder grannens stege som sitter på gaveln det andra är mest till mig så man slipper pressa sönder rennan när man ska upp u kika
MathiasS: Om det fortfarande är torrt, vänta och se vad som händer. De senaste åren har varit extrema när det gäller fukt... Kan det finnas någon ventilation från badrum som läcker eller inte fungrar som det är tänkt och därmed ventileras ut i detta utrymme? Går det inte att hitta några extraordinära orsaker till detta är det ju faktiskt bara ett par saker som finns att göra: 1. Täta så
injonil: Enligt de anvisningar jag läste ska nockpannorna vila på både nockbrädan OCH översta takpannorna. Detta är ju riktigt svårt att få till. Om man inte lyckas med det så är det bättre att nockpannorna vilar på takpannorna än att de vilar på nockbrädan. Enligt samma anvisningar.
gluecifer: De här ser så enkla ut att du förstår på bilden hur du bygger (tror jag?) http://www.andresmaleri.se/fasadsnickerier/entretak/vaderskydd.html
gluecifer: [citat] Instämmer! Det måste vara marginellt med luft och fukt som kommer via luckan. Ni kan ju bygga på den på insidan med isolering?
storstark: Du menar att nockpannan inte överlappar översta pannan? Isf brukar det vara billigast att sätta dit en nockplåt och därefter spika tillbaka nockpannorna igen.
Gorgai: Hej, Rev precis igår ett undertak med liknande mörka fläckar. Jag har också upptäckt dessa hål i plasten. Ska man åtgärda dessa hål? Dvs tcäka över dom med ny plast? Eller ska man bara låta dom vara?
Apprentice: Hör med din lokala sotare eller på en ventilationsfirma, finns även sådana på nätet.
OLJensa: Jag sågade två snitt med bågfilen lite mer än 45 graders vinkel kanske o sen vek jag ner droppkant med en polygrip. Funkade bra tyckte jag. Kan vara bra att ta bort eventuella grader med en fil så det inte blir så vasst också. Alltid är det väl någon jäkel som får för sig att köra ner handen i kupan i framtiden o då kan det göra ont...
andersmc: Du ska ha ha farmarskruv, men den typ som är avsedd för plasttak, dvs med små "vingar". Tex: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-24502.aspx
Apprentice: Gör "örngott" av snyggt linnetyg och kuddar av Rockwool.
pelleulf: Spruta vatten på taket, så ser du var det hamnar när det lämnar takpannan. Det blir ju olika fart på det beroende på taklutningen.
pelleulf: ja har en jäkla massa spindlar på utsidan av min norrgavel :mad:där det är lite småfuktigt, och även en massa flygande insekter. Insekter gillar lite fukt. Tyvärr syns spindelväv väldigt bra på vit bakgrund. Du kan väl skrapa lite... mögel är ju poröst.:)
LasseR: Tack för ditt svar! 38 grader låter lite häftigt att jobba på, vi har 23 på huvuddelen och 30 på vinkeln så det är lite snällare. Har du tillgång till någon bild som visar hur du monterat plåten, jag är nog inte helt med på hur du fäst plåten i läkten. Ligger dubbla läktarna under plåten och i ytterkanterna som du sedan skruvat igenom eller har du löst det på något annat
Simpsson: [citat] liten fundering här ang. vitvaxad.. Hur är det om man vill måla om denna panel om några år? Vax låter som något man inte bör måla direkt på... //Simp
Farzan: 1. Snedtaksisolering alltså...c:a 30 cm skulle jag nog sätta i alla fall... 2. Vad menar du med "fuktslussar", har aldrig hört det uttrycket förut? Om du menar mögelstoppers eller liknande, alltså ventiler som man sätter en av i varje takstolsfack nära nocken, så ersätter de inte luftspalt. De är till för att få bättre cirkulation i luftspalten så att ev. fukt vädras ut ur den. 3.
GoForIt: Spontant så är väl den enklaste vägen att helt enkelt regla upp runt det nuvarande schaktet med 45x95 mm reglar och 95 mm isolering. Vill ni ha mer isolering - bygg en tjockare vägg. "Mineralskivan" borde ju tåla att skruva i, men den kan naturligtvis inte belastas hur som helst. Men skivan sitter väl i några reglar? En inspektionslucka är nog inte fel. Ett samtal till er lokala