Hej

Jag köpte huset för ett år sedan, det var ganska omfattande svartmögel, enligt säljaren besiktat, sanerat och fungicidbehandlat (kvitto finns) . Svartmöglet skulle uppkommit då snickare "glömt" lägga tillbaka isolering och kondens uppstått.

Det som hänt nu är däremot något som bekymrar mig mer, då det uppstått vitt mögel (eller vad det nu är) vid en 4-5 ställen, det är just där luftspalten slutar och vid några takreglar på husets nordsida.

Vinden har tre gavelventiler på varje sida, det förre ägaren också gjort är att sätta in en paxfläkt som styrs av en givare på vinden (skymtas vid en bild).

Jag ringde företaget som fungicidbehandlade, Buracol tror jag det var, och han var övertygad om att taket läcker. Jag är inte lika övertygad då jag tror att paxfläkten är boven i dramat, åtminstone delvis. Då det ser likadant ut vid de olika takreglarna och påväxten slutar där luftspalten kommer upp borde det inte vara läckage utifrån. Jag har plåttak som borde hålla tillräckligt tätt, och underlagspapp som borde ta hand om kondens från plåten.

Paxfläkten gick konstant i en månad tills en vecka sedan, då gick jag upp för att kolla och fann påväxten, nu har jag stängt av fläkten. (jag trodde först att det var utedelen till min nya luftvärmeväxlare som brummade, därför dröjde det). Sedan en vecka då jag stängde av fläkten tycker jag nog att fuktfläckarna (se bilder), har blivit betydligt mindre/försvunnit.

Finns det någon som har någon teori vad påväxten kan bero på? Har fuktexperten rätt som är övertygad om att det är fukt utifrån? Och hur kan det växa nytt mögel när det blev indränkt i Buracol för ett och ett halvt år sedan?

Tacksam för svar!

mvh Gustav

• pax.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind1.jpg
    Skapa konto
  • vind 2.jpg
    Skapa konto
Är det kanske så att det är ett äldre hus som är tilläggsisolerat, men inte diffusionstätt,?
Fukten kan komma inifrån så här års, och kondensera mot takstolar och andra köldbryggor,
Innan en eventuell tillägsisolering, var det kanske varmare på vinden, och dragigare, så fukten blev aldrig något problem, kanske det från början fanns en murstock som var varm, men det nu är fjärrvärme ?
Kan finnas en himla massa orsaker ..
Lite mer info om huset behövs nog för att snillen ska kunna SPEKULERA...

Ok. Nej det är inte tilläggsisolerat, det är bara c:a 20 cm isolerat. Däremot är det en murstock som det eldades i för knappt 20 år sedan då huset hade vattenburen värme men som idiotiskt nog monterades bort... ( men jag planerar att börja elda igen i en kamin som jag ska sätta in)

Saken är den dock att den vita påväxten är något som inte fanns när jag köpte huset, antingen har det funnits tidigare och kommit tillbaka eller så är det något nytt.

Hur tät diffussionsspärren är vet jag inte, är det något som jag bör gå igenom och kolla hela vinden?

Vad krävs för ytterligare information?

Hur gammalt är huset t.ex,
Jag har själv tydligen fått i uppdrag att lösa ett liknande problem, och har egentligen inget svar, bara en massa frågor, och blivit matad med motstridiga uppgifter om orsaker och åtgärder,på diverse "seminarier"

Men vad jag tänker nu är att det är runt takstolarna, alltså fukt som kommer genom gamla spikhål och pappskador utifrån, eller fukt som vandrar inifrån, och kondenseras mot första kalla yta den stöter på,

Men jag hinner ändra mig.....

Redigerat:
Tittat jag på bilderna så ser undertaket/råsponten väldigt blöt ut intill takstolarnas överarmar. I detta har det sedan möglat. Verkar rätt logiskt.

Är det så blött som det ser ut att vara?

Isåfall stämmer nog teorin med att det läcker i spikhålen väldigt bra, dessutom måste det ju finnas en mer omfattande läcka längre upp på taket.

Att paxfläkten skulle skapa fukt på detta sätt har jag svårt att tro. Vore paxfläkten problemet skulle det ju se likadant ut överallt.

Instämmer med föregående talare!

så det jag i nästa steg måste göra är helt enkelt att skruva ner plåten och gå över taket för att undersöka var läckorna uppstår, eller?

och förresten, taket är omlagt -04, den informationen har jag glömt.

Och tror ni man kan ta detta som ett dolt fel? Jag har bara ägt huset i knappt ett år.

vad är det för tak....kolla skarven överlappningen ...Fukten (läckan)kommer helt klart utifrån...

mvh

det är plåttak och underlagspapp.

Kan det vara kondens från plåten som sedan går igenom spikhål i pappen, eller kan det vara vatten som gått igenom plåtskarvar/skruvhål?

Det ser inte likadant ut på takets södra sida, skulle det vara ett dåligt jobb så borde det ju vara likadant där, eller torkar det upp bättre pga att det är södersidan.

Om fukten som ni tror kommer utifrån, hur kommer det sig då att det inte gått igenom mitt på taket så att säga utan bara vid takstolarna?

(ett stort tack till er som engagerar sig i mitt problem och svarar på mina frågor!)

Råsponten brukar ju med fördel spikas mot takstolen, (det blir så långa spikar annars:),)
Eventuella spikhål borde därför finnas vid takstolarna...

Takstolarna värms heller inte upp lika snabbt som råsponten, man kan därför tänka sig omständigheter som gör att det ibland kondenseras just där,

Redigerat:
Vad är det för plåttak vi pratar om? Är det korrugerad plåt som är skruvad med farmarskruv?

Om träet man skruvat i väsentligt har ändrat minskat sin fuktkvot sedan man drog skruvarna kan man tänka sig att skruvens gummipackning inte längre är tät.

Om skruvarna är av dålig kvalitet man kan tänka sig att gummit torkat och inte längre är tätt.

Inget av fallen skulle jag klassa som byggfel.

Riv bort skiten och lägg ett "riktigt" tak - det skulle säkert se mycket trevligare ut med ett falsat plåttak eller betong eller tegelpannor.

Är känslan att det är väldigt blött kring takstolarna kanske det är på sin plats att lägga en stor press över hela taket tills det är lite roligare att utföra takjobb....

Vi har också problem på vår vind, inte så mycket som du har men ändå lite fukt. Vi har också ett plåttak (med ytbeläggning) problemet är störst åt norr, åt söderhållet är det ok. Så våra vindproblem verkar vara rätt lika. Hoppas någon kan ge tips vad vi skall göra. Vi har penslat med Boracol, men vi tycker det har lite effekt. Vi har tagit upp fler ventiler på gavlarna för bättre ventilation och har även luftspalt med nät vid takfoten, men det verkar inte hjälpa med mer luft. Vårt tak är lagt 2001, inte så länge sen tycker vi. Man kan ju inte hålla på och byta tak hur ofta som helst.

Mathias S - Det är ett plåttak med plåt format som takpannor, skruvat med farmarskruv, ser okej ut, men hade jag ägt huset för fyra år sedan hade jag valt betongpannor. Men jag vill naturligtvis inte byta tak i onödan, det är lätta att säga för de som inte ska betala, eller hur ;-) Förresten förstår jag inte: "Är känslan att det är väldigt blött kring takstolarna kanske det är på sin plats att lägga en stor press över hela taket tills det är lite roligare att utföra takjobb..."

Åsa- verkar vara likartade problem, som jag förstår det enligt andra trådar osv kan ett för stort luftflöde stjälpa mer än hjälpa, åtminstone under höst/vinter halvåret.

gurraj71 skrev:
Mathias S - Det är ett plåttak med plåt format som takpannor, skruvat med farmarskruv, ser okej ut, men hade jag ägt huset för fyra år sedan hade jag valt betongpannor. Men jag vill naturligtvis inte byta tak i onödan, det är lätta att säga för de som inte ska betala, eller hur ;-) Förresten förstår jag inte: "Är känslan att det är väldigt blött kring takstolarna kanske det är på sin plats att lägga en stor press över hela taket tills det är lite roligare att utföra takjobb..."

Åsa- verkar vara likartade problem, som jag förstår det enligt andra trådar osv kan ett för stort luftflöde stjälpa mer än hjälpa, åtminstone under höst/vinter halvåret.
Jotack jag har lagt om taket så jag vet att det inte är helt gratis.....;) Jag resonerar dock så att om jag både måste lyfta på plåt och kanske lägga om papp på en del av taket, då skulle jag nog kunna tänka mig att göra om och göra "rätt". Ibland är det ju dock bättre med en "fix" än en helheltslösning av ekonomiska skäl.

Pressen: Om det läcker in så pass att träet är dyngsurt kanske man bör förhindra ytterligare läckage genom att lägga en press över hela taket , iaf över drabbade områden om det inte är hela taket. Att halka runt på taket såhär års är ju inte så roligt - trevligare i april.

Angående ventilation så håller jag med om att mer inte alltid är bra. I ditt fall tror jag dock inte detta har med saken att göra - det ser ju (är ju?) väldigt blött kring takstolarna och det har inte med ventilation att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.