1 897 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Bärläkt
Ska sätta bärläkt enligt Benders anvisningar och undrar ifall det är ok att ha bärläktavstånd under 345mm för tak som lutar mer än 22grader?
Om jag räknar som de så händer detta. Mellan nedersta och översta bärläkt har jag 2365 vilket divideras med 375(max) och får ut drygt 6,3. Denna siffra borde väl avrundas uppåt så det blir 7 rader med pannor? Och 7 delat med 2365 blir 337,9 vilket hamnar i läktavstånd för 18-21graders tak.
Om jag räknar som de så händer detta. Mellan nedersta och översta bärläkt har jag 2365 vilket divideras med 375(max) och får ut drygt 6,3. Denna siffra borde väl avrundas uppåt så det blir 7 rader med pannor? Och 7 delat med 2365 blir 337,9 vilket hamnar i läktavstånd för 18-21graders tak.
Klart man kan. Anledningen till att man ska ha litet läktavstånd vid låg taklutning är väl för att pannorna ska ligga mycket omlott så att vatten har svårare att tränga in om det blåser och sådär.. Gör knappast nåt om man kör på det även vid större takvinklar. Sen är väl 21 och 22 grader i princip samma dessutom, så det är nog enbart en fördel att köra med lite mer överlapp..
Min avstånd är 310 och max är 375, men gäller det för alla grader?
Broschyren finns på deras hemsida.
Cheetah1: Vet inte riktigt sitter och spånar lite
Men samtidigt skillnaden mellan 345(som är sista de har i tabellen för 22grader och uppåt och 338 som jag räknar fram till är ju bara 7mm......känns som småpotatis
Broschyren finns på deras hemsida.
Cheetah1: Vet inte riktigt sitter och spånar lite
Men samtidigt skillnaden mellan 345(som är sista de har i tabellen för 22grader och uppåt och 338 som jag räknar fram till är ju bara 7mm......känns som småpotatis
Klicka här för att svara