Ska sätta bärläkt enligt Benders anvisningar och undrar ifall det är ok att ha bärläktavstånd under 345mm för tak som lutar mer än 22grader?

Om jag räknar som de så händer detta. Mellan nedersta och översta bärläkt har jag 2365 vilket divideras med 375(max) och får ut drygt 6,3. Denna siffra borde väl avrundas uppåt så det blir 7 rader med pannor? Och 7 delat med 2365 blir 337,9 vilket hamnar i läktavstånd för 18-21graders tak.

C
Klart man kan. Anledningen till att man ska ha litet läktavstånd vid låg taklutning är väl för att pannorna ska ligga mycket omlott så att vatten har svårare att tränga in om det blåser och sådär.. Gör knappast nåt om man kör på det även vid större takvinklar. Sen är väl 21 och 22 grader i princip samma dessutom, så det är nog enbart en fördel att köra med lite mer överlapp..

Glömde säga att min taklutning på garaget är på 27grader

C
Lär kvitta. :) Sitter själv och räknar på mitt blivande garage... Hur skulle du annars göra? Du kan knappast kapa plattorna om du vill ha ett snyggt resultat.

Har inte någon bendersbroskyr här just nu men om du har mindre läktavstånd än de rekommenderar så glipar pannorna. Då är det bättre att kapa en halv panna i nocken.

Min avstånd är 310 och max är 375, men gäller det för alla grader?
Broschyren finns på deras hemsida.

Cheetah1: Vet inte riktigt sitter och spånar lite

Men samtidigt skillnaden mellan 345(som är sista de har i tabellen för 22grader och uppåt och 338 som jag räknar fram till är ju bara 7mm......känns som småpotatis

Klart det funkar, du har lite mer tillgodo..
Vore värre om det var tvärtom, ett flackare tak med längre läktavstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.