Hej Ugrash!
Ingen fara att använda fantompannor vid 8° lutning, ströläkten lägger du precis över takreglarna samt samt 100mm från vindskivorna, bärläkt på varje rad, som jag gjort (se bild) från första bärläkten till andra (nerefrån) cc 250 sedan cc 350 o.s.v.
Tänk på bärigheten i öviga konstruktionen bara.
Mvh Custard