Byggahus.se

Vilken form på taket/utbyggnaden?

1k läst  0 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, är ny medlem för idag och efter två veckor med hantverkare börjar jag förstå att jag inte kan något om hus.:confused: Har ett gammalt hus i småland från 1900 som jag nu håller på att brädfodra om, Under resans gång har det uppstått många dolda problem med så mycket att ställning till, att jag känner att jag behöver råd.

Vi har haft läckande tak, så många brädor har varit ruttna och behövts bytas ut. När vi kom till vår lilla tillbyggda farstu på framsidan så såg vi att väggen på den behövdes bytas. Då slog det mig att om jag ändå behöver bygga nya väggar så kanske jag ska bygga ut lite, men då är frågan, vilken form på taket? Tillbyggnaden är tänkt att börja med farstuns kortvägg och förlängas till husets slut. Det blir en tillbyggnad som sträcker sig lite mer än halva långsidan.

Farstun är placerad mitt på huset med taknock (tvärvänt mot husets tak). Antingen kan man förlänga det vanliga taket rakt fram, alltså ta bort nocken. Eller bygga nytt tak med nock sträckt från det vanliga, detta är dyrare och tar längre tid, men ångrar jag inte mig om jag gör det platta taket? Vill i framtiden bygga en veranda framför tillbyggnaden och är rädd att ett tak till framför det platta tar allt ljus. Behöver råd och tips och gärna bilder på likandde tillbyggnader. Har panik :eek: ska besluta mig senast må-tis.// kram Annanina

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka