Håller på att montera in en kamin i ett Elvsby hus (höner) med oinredd vind.

Är lite osäker på hur man ska lösa genomföringen av skorstenen genom taket, eftersom det saknas råspont. (det ligger en kraftig plastväv i stället)

Min tanke var att jag skulle bygga en låda runt skorstenen, en regel mellan takstolarna sen stoppa in två i mellan så det blir som en låda runt själva skorstenen, som jag sen tänkte fästa plåt genomföringen till skorstenen i. Svårt att förklara...

Det jag undrar var ialla fall hur man löser luftiningen mellan plastväven och isoleringen i taket. (Ska väl vara 45 luftspallt)

Hur gör jag vid min låda runt skorstenen? får ingen luftning där eftersom jag har "lådan" Skorstenen kommer upp i nocken på huset, så det blir ingen cirkulerande luft mellan de takstolarna som jag har "lådan" i, är det några problem med det??

Hur skulle ni lösa det? jag måste ha något att fästa plåt genomföringen till skorstenen i men finns inget att fästa i, den ska sitta under läkten på taket och där är det ju tomt...

Hoppas ni är med på mitt problem...
Tacksam för svar och ideer.

//Mvh ...
 
Jag brukar lägga två ca 150cm (eller mer) långa regelbitar 45x95 från nock och ner, under läkten, precis i ytterkanterna på skorstenens underbeslag, skruva reglarna i läkten över och under hålet du gjort för skorstenen så beslaget kläms fast mellan läkt och regelbitar. Sen kan du skruva fast beslaget ordentligt i regelbitarna. Det sitter starkt som brännvin på det viset, garanterat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.