3 456 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
har byggt gips tak men har jag gjort fel?
har byggt gips tak i sovrummet (5.60mXca2.35m)
använde 9mm tak gips 2500x1200cm
frågan är om jag har gjort fel när jag skruvade i reglarna??????.
Jag blev tillsagd från flera håll att jag skulle köra cc60 vilket jag har gjort. men efter att surfat runt här på forumet såg jag att man ska köra på cc30 för inte taket ska hänga ner.
om gipsskivan skruvas ner kan den återanvändas??

Jag blev tillsagd från flera håll att jag skulle köra cc60 vilket jag har gjort. men efter att surfat runt här på forumet såg jag att man ska köra på cc30 för inte taket ska hänga ner.

Oj.. Ja cc 600 blir lite glest i ett tak, cc 400 brukar gå ok men nja tror det kommer bli vågigt med 600 tyvärr 
Ja tar du ner dom försiktigt så kan du bara lägga i en regel till emellan befintliga och skruva tbx den
Ja tar du ner dom försiktigt så kan du bara lägga i en regel till emellan befintliga och skruva tbx den
läppglans skrev:har byggt gips tak i sovrummet (5.60mXca2.35m)
[bild] [bild]
Dom går att återanvända. 9mm bör vara cc40 eller cc30. Hade du kört normal 12-13mm gips så funkar de bättre med cc60. (Dock rekomenderar cc40 där)
om jag återanvänder gipsen skruvar jag tillbaka i samma hål med samma skruvar???
tänkte då regla mellan reglarna med hjälp av

räcker det att jag gör två linjer på tvären eller ska man köra på 3 eller 4 linjer på 2.3m bredden i mitt fall?
tänkte då regla mellan reglarna med hjälp av

räcker det att jag gör två linjer på tvären eller ska man köra på 3 eller 4 linjer på 2.3m bredden i mitt fall?
Redigerat:
Förstår inte riktigt hur du menar med linjer?
Men är inte det enkalste att lägga dit en extra likadan regel som du har mitt emellan dom befintliga?
Men är inte det enkalste att lägga dit en extra likadan regel som du har mitt emellan dom befintliga?
?Tossegubbe skrev:
ju men jag tänkte istället förr att borra i taket så kunde jag hänga fler på detta sätt frågan är hur många man behöver:
[URL=http://img517.imageshack.us/i/namnlsv.png/]

[/URL]
Ok ja då bör du sätta dom på cc 400 eller cc 300 hellst för att få det rätt.
Men jag tror iaf att det går fortare och lättare att sätta i en regel till emellan dom befintliga istället för typ 100tals kortbitar med kapning och dyra beslag mm.
Men jag tror iaf att det går fortare och lättare att sätta i en regel till emellan dom befintliga istället för typ 100tals kortbitar med kapning och dyra beslag mm.
läppglans skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det är nog så att du har väldigt liten erfarenhet av att bygga men ibland får jag känslan av att du driver med oss. Aldrig samma skruvhål i gips!läppglans skrev:
Det är också viktigt att du inte skruvar i skruven så djupt att ytpappen på gipsskivan släpper runt skruvskallen.
Klicka här för att svara