Har precis bytt ut mitt tegeltak samt byggt ut takkupan på mitt hus något. Taket är ungefär 110 kvadrat, varav 20 kvadrat numera består av falsat plåttak.

Utöver plåttaket har plåtslagaren satt 22 meter hängrännor, 15 meter stuprör, vindskvisbeslag, beslag vid kupan samt gjort en inklädnad av skorstenen, alltså vanliga plåtarbeten vid ett skifte av tak. För detta blev jag fakturerad 56.000 + moms, där 16.000 + moms var kostnaden för material.

Timtiden var 29 timmars verkstadstid ( Ej rotberättigat ) Samt 67,5 timmar vid fastigheten, totalt 96,5 timmar a 415 kronor + moms. Efter rotavdrag landade fakturan på drygt 52,000 med moms, att ha i beaktande är att övriga kostnaden för taket är 30.000 i material ( betongpannor, läckt, 1 balkongdörr, 2 fönster etc ) och ungefär 50.000 i arbetskostnad för snickaren ( Efter rot ). Tycker dels arbetstiden för plåtjobbet är väl hög, och även att av drygt 130.000 i totalkostnad, så utgör 52.000 plåtjobbet.

Någon mer än jag som reagerar över kostnaden?
 
Det beror väl på hur kupan ser ut.Kan vara hur mycket jobb som helst med en takkupa eller ganska enkelt.
 
Håller med knoster.


Det behöver inte vara oskäligt.
Det är alltså lite drygt en veckas arbete för två personer som de fakturerat.
Viss tillverkning samt all montering av hängrännor, stuprör, vindskivor, skorsten och takkupa kan säkert mycket väl ha tagit drygt en vecka för ett arbetslag på två personer. Däremot kanske materialet låter lite högt på 16 000 kr plus moms, men jag har inte räknat på det...

Sen tycker jag inte du kan jämföra äpplen och päron när du jämför tegeljobbet med plåtjobbet.

Visst kan det vara oskäligt dyrt, men utifrån den informationen du ger, så behöver det inte alls vara det.

Ursäkta för ett luddigt svar, som egentligen inte säger så mycket :D
 
Fanns ställning?, är taket brant?, helbeklädd skorsten?
 
Lite bilder, ställning har funnits.
 
  • kupa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Montaget av rännor, rör och vindskivor hade du väl kunnat göra själv. Det behövs ju definitivt ingen plåtslagare till det.
 
mlkjhr skrev:
Montaget av rännor, rör och vindskivor hade du väl kunnat göra själv. Det behövs ju definitivt ingen plåtslagare till det.

Rätt onödigt svar eller? Känner han inte för att göra det så finns det väl ingen som skall säga att det är fel?
 
Peppe_e skrev:
Rätt onödigt svar eller? Känner han inte för att göra det så finns det väl ingen som skall säga att det är fel?
Jo precis...

Han hade ju kunnat gjort allt arbete själv om han hade lusten och kunskapen.
Läkta och lägga tegel är nog bra mycket enklare än att montera hängrännor.

Tillbaka till TS. Det var ju en ganska enkel släpkupa utan plåtväggar och lite plåtgarnering nedtill. Men vad skall man säga. Har dom jobbat med det i ca 100 timmar och ni kommit överens med löpande deb, så är det nog så.
Tycker dock fortfarande att materialet ligger lite högt. För det är väl inte Reinzink? Ser ut som aluzink eller nån silverlack.
 
tycker faktiskt det verkar skäligt
 
Frebbe skrev:
Jo precis...

Han hade ju kunnat gjort allt arbete själv om han hade lusten och kunskapen.
Läkta och lägga tegel är nog bra mycket enklare än att montera hängrännor.

Tillbaka till TS. Det var ju en ganska enkel släpkupa utan plåtväggar och lite plåtgarnering nedtill. Men vad skall man säga. Har dom jobbat med det i ca 100 timmar och ni kommit överens med löpande deb, så är det nog så.
Tycker dock fortfarande att materialet ligger lite högt. För det är väl inte Reinzink? Ser ut som aluzink eller nån silverlack.
Det är aluzink, kostnad på fakturan 160 kr kvadraten + moms. Hängrännorna 56 kr m + moms, stuprören 73 kr meter + moms.
 
Billigt för ett riktigt hantverk=)
 
Låter helt rimligt, dyrt kke men det är ju denna typ av arbeten.
Ser det definitivt inte som oskäligt iaf :)
 
Dyrt eller billigt är ju en sak, frågan är ju vad ni kommit överens om innan arbetet påbörjades? Rimligtvis finns det ju någon typ av avtal och offert bakom ett så omfattande arbete?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.