Hej
Ska höja takhöjden i mitt kök genom att riva ner ett panelinnertak och ta fram takbjälkarna. Jag vet att det ligger asfaltsboard ca 10-12 cm bakom paneltaket (gjordes när vi lade om golvet på övervåningen). Någon som har tips på vad jag ska använda för material mellan takbjälkarna? Ny träpanel? Vill att det ska se "gammalt och genuint" ut. Huset är från 1934.

Råspont 22 mm

Håller med sliper. Men du borde kanske beställa lite finare kvalite av råspont eller ta dig tid på brädgården och sortera ut de fina brädorna.

Hej

Vi satte "morapanel". blev helt ok. Klädde även in bjälkarna så de blev lite "fetare"

hälsn Wasa

• SANY0130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
okej det låter intressant. Ska kolla runt lite mer, men råspont kan nog bli bra. Vill ju att det ska se gediget ut!
Vad är skillnaden mellan morapanel och råspont egentligen?
Det ser väldigt fint ut med morapanel! : )

Hej. en bild säger mer än ....

• panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ååh gud va snällt att posta en bild! Smart där ; )
TACK. Som det lutar åt nu blir det råspont. Känns som om det ger den rätta "råa" känslan som man vill ha i ett lantligt kök!

Vi gjorde en hall för ett tag sen. Vi tog 160mm ytterpanel istället. Och vill man ha det ännu mer "gammaldags" kan man ju variera bredderna lite. Vi blev iaf nöjda.

okej blev det fint? Har du någon bild på hur det blev? =)
Ja precis, har tänkt att variera bredderna lite också, det blir ju lite mera "liv" då!!
Kan berätta att nu har vi rivit ner det gamla fula innertaket i köket och tagit fram "bjälkarna" (vanliga regler). Dessa måste vi nu klä in med sånna där fusktimmerstockar eller vad det nu heter. Har någon erfarenhet av sånna?

Hej Emmisha.

Om ni har lite kunskap och en klyv kan jag försöka förklara ett tillvägagångssätt.

Om du har en takbjälke som är 45x195 exempelvis så åker du ut till en mindre såg och köper bakar (Den biten som barken sitter kvar på).

På de lodräta sidorna monterar du vanlig valfritt råhyvlat virke ex: 22x170, vågrätt monterar du en klyvd "bak" med måtten 45+22+22=89mm som du limmar ihop med den lodräta samtidigt som du naturligtvis spikar.

Ps: Virket måste vara riktigt torrt.

Hängde du med i beskrivningen?:)

Barajag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.