Ett svar från ICOPAL:

Jag säger, ta bort den.
Anledning till det, när du läktar uppe på eterniten så spräcker du plattorna i bitar ändå som du får ta hand om.
Även sen, om du går på taket, så kanske du knäcker ytterligare plattor som då rasar ner och täpper till vid takfoten.
Det kan skapa senare problem med ventilation och med avrinning med ev. kondensvatten som bildas under Decran.
Inga stora mängder förvisso.
Det är ju även ett bra tillfälle att studera underlagspappen i vilket skick den är i om man tar av eterniten

Till å börja med gör jag några antaganden. eftersom du har eternit på taket antar jag att du har ganska bra lutning på taket och eftersom du funderar på papp vill du antagligen komma undan billigt. De där med att du skulle knäcka eternitplattorna när du går på dom tror jag inte alls på. har lagt om ca 15-20 tak men då reglat upp på taket för plåt. Om du ska riva eterniten blir det dyrt. och ska du riva måste du lägga råspont lr något skivmaterial. det måste du väl ändå om du ska ha papp på. Kolla med lokala plåtslagarn vad det skulle kosta att bara regla och lägga plåt på... det tror jag är det billigaste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.