A
arne: Med tanke på att bensalkonklorid/bensaltensid är det verksamma ämnet i Grön-Fri/Prick-Fri som säljs i alla bygghallar så kan det väl inte vara värre att köpa samma sak för mindre pengar?!
4 svar · 1,3k läst
Consensus
Consensus: Folie och annan underlagsduk används ofta idag vid nyproduktion. Känns sisådär måste jag säga.
2 svar · 1,4k läst
J
JonasFapejo: Har heller aldrig sett den modellen, men kolla med olika byggvaruhandlare så får du säkert hjälp med att hitta den,
2 svar · 2,7k läst
·
S
savio: Jag läste lite på renoveringstapeten (som går under namnet problemlösaren) som vi tänkt ha på väggarna och där stod det att den också passade bra till tak. Så om den sväljer vissa ojämnheter i taket så låter det ju suveränt, tror ni att det skulle kunna funka?
6 svar · 2,3k läst
D
DALASOL: John J. Vill inte anmärka på dig, men...... om du tar luft från vinden, tror du inte att det "tomrummet" på luft som uppstår måste fyllas på något sätt? Luften, och därmed fukten, går runt, runt mellan solarventin och vinden. Det blir liksom ingen vits med det hela. Fukten måste ut från vinden och därför måste du ta ny luft från något ställe. Uteluften är oftast torrare än
19 svar · 4,8k läst
Y
Yrrol: Fick en justering * lossning och lyft av material * byte rötskada 7m2 * läggning ränndalskilar från isoler för uppbyggnad av fall i ränndal. * läggning 1 lager Trebolit unic-r mekanisk infäst och skarvsvetsat enligt fabrikantens anvisningar. * uppdragning mot väggliv och sarger h=300 * Montage nya plåtar på krön och väggliv * komplettering tegeltak där skorsten varit monterad *
18 svar · 8,6k läst
F
FredrikoKarl: Då vi ska inreda övervåningen i vår villa 2009 från smålandsvillan så har vi tänkt att innertaket ska gå hela vägen från taknocken ner till kanten i sidan, alltså vi har inte tänkt "bryta" innertaket med någon form av vägg eller vågrätt tak. Är det något speciellt man bör tänka här eller isolerar kanterna på samma sätt som längre upp på taket? Hoppas jag inte förklarar
0 svar · 919 läst
B
bjorkskog: önskar gärna också ett pm, med kontaktuppgifter.
12 svar · 2,8k läst
L
limpan78: Hej! Jag planerar att sätta in ett pärlspontat (12mm, moelven köpt på byggmax) innertak i min hall. I hallen finns det en trappa ned till källaren. Jag ska ha spottar i taket så jag sätter upp 45x70 reglar cc 60 i taket för att sänka ner det. Jag tänkte även passsa på och isolera lite extra så jag har köpt 70mm isolering. Min fråga gäller takdelen ovanför trappen. Det är
0 svar · 1,5k läst
apotekarnes
apotekarnes: Ett tegel- eller betongtak läcker alltid lite vid oväder och just därför anser jag att råspont och papp är mycket bättre. Masonit duger däremot alldeles utmärkt under plåt.
4 svar · 7,7k läst
Consensus
Consensus: [citat] Hur kan en kallvind vara ett "dolt fel"? Det är ju hur enkelt som helst att konstatera att ett hus har en sådan vindskonstruktion. Att den möglar är mer regel än undantag. Kan omöjligen vara ett dolt fel.
24 svar · 8,0k läst
Consensus
Consensus: Du har en kallvind som de flesta andra i Sverige. Det möglar friskt i våra hus. När du la om taket så skulle du byggt om till varm- eller klimatvind. Googla och läs mer på "Maco Dach" eller "Thermisol".
2 svar · 2,2k läst
T
Thoomas: Tack frhe! Ska kolla in deras sidor! Nu har jag rivit de gamla golvbräderna och hittat ett fräscht golvbjälklag. Innan jag lägger nytt golv måste jag bestämma mig för var jag ska ha trappan? Om jag ska ha den i garaget under rummet så får jag bara plats med den på så sätt att jag måste kapa 4-5 golvbjälkar och på nåt sätt stötta upp dom från garaget. Trappan hamnar mao
7 svar · 2,8k läst
·
M
moiran: Ah. bara för att jag sa att jag inte hittade "pannmått" så hittade jag det på Plannjas plåtar. Ska gå och mäta på mina och jämföra.
3 svar · 5,6k läst
K
Knaparn: Läste i SP rapport i länken ovan att fuktskador på vinden kan uppstå om tre kriterier är uppfyllda samtidigt: Övertryck i huset, otätt bjälkag och fuktig inneluft. Då känner jag mig rätt trygg (trots dåliga möjligheter till inspektion av vinden). Vi har ett undertryck i huset pga vedeldning, otätt bjälklag har vi men inneluften är väldigt torr vintertid pga vedeldningen. Vi har
6 svar · 3,7k läst
A
Avemo: Det är väl under nittonhundratalet man börjat med att ha papp under teglet. På min mammas fritidshus från 1903 och på den tillhörande lillstugan ligger det lockpanel under teglet. (Stående). Ursprungligen tjänade denna även som ströläkt. Båda taken är omlagda nu och har både papp och ströläkt under det gamla teglet. Inte för att det var några läckage utan för att det är bra
1 svar · 2,3k läst
·
S
storkarp: Jag satte plast på hela golvet i kattvinden och isolering över denna. Om det var rätt eller fel är för tidigt att säga.
1 svar · 4,6k läst
H
Heureka: Det skulle vara intressant att se bilder. Jag är svag för denna typ av tak.
0 svar · 2,8k läst
vojma
vojma: Vad är det för skillnad på takgips och "vanligt" gips?
3 svar · 1,4k läst
T
Thoomas: Bra hemsida det där. Mycket info som är intressant även om de naturligtvis gärna vill sälja sina produkter.
3 svar · 5,1k läst
pelleulf
pelleulf: Kanske fråga plåtslagaren hur han tänkt.......eller att han får komma och rätta till // Pelleulf
2 svar · 3,5k läst
Consensus
Consensus: Låt bli, det är förmodligen tack vare ditt värmeläckage som du har en så fin vind! Ska du kosta på ny isolering så sätt den på utsidan om undertaket (á la Maco Dach eller Thermisol). Gå inte på lösullsföretagens linje. De sprutar din vind full med isolering, skickar faktura, men tar inget ansvar för efterföljande mögeltillväxt.
26 svar · 13,9k läst
R
Roosen: Jag har räknat på vad jag får för takhöjd om jag håller mig hyfsat inom gränsvärdena och ökar på isoleringen lite. Med 70 cm höjt väggliv, 31 grader lutning och 40 cm taktjocklek får jag ca 275 i mitten och ca 3 meter i bredd med ståhöjd (> 180). Det tycker jag är helt OK. Sen tillkommer en ju en hel del golvyta < 180 cm som kan utnyttjas till sängar, förvaring, soffa etc.
11 svar · 13,6k läst
M
monsterbyggare: [citat] precis vad jag tänkte, inte kan man sätta ströläkt på ett sådant tak..eller jo visst kan man men det vore ju inte direkt bra:)sedan är det bara att sätta på kallasfalt + lim över varenda remsa och skruv det bör hålla tätt :o
14 svar · 5,8k läst
·
M
monsterbyggare: Ja jag vill ha en massa tips. Skriv bara din gammla hacker [citat]
19 svar · 7,7k läst
D
dennisson: Någon? edit-> Kommer att lägga "riktig" svetsad papp. Har tillgång till brännare osv.
19 svar · 16,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Aha, menar du luftspalten mellan råspont och masonitskivor under?? Ja det är vanligt med 25x38, en del sätter den på högkant andra liggande. Jag tror 25-28mm fungerar utmärkt.
4 svar · 1,1k läst
J
jorme: Är i tagen att bygga ut min 1 1/2 plansvilla med ca 20 kvm i ett plan. Jag har spikat ytterpanel i helgen och kom att fundera på om man behöver någon nockventilation? Det blir ju bara på en sida i så fall i och med att den andra "gaveln" står mot befintligt hus. Sen kom även funderingarna om en vind/inspektionslucka fram, är det nödvändigt? Kan väl vara bra att ha så man kan kolla
0 svar · 1,2k läst
A
Ahlbom: Vinkel och höjd är nog mer en smaksak och lite beroende på vilket material du har tänkt på taket. Du skriver att du tänker använda en sidan för solpanel, då kanske du bör anpassa lutningen och taket för detta. Läs mer här om optimal vinkel. http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/26885-vilken-vinkel-aer-mest-optimal.html
1 svar · 1,0k läst
B
Bujin: Tack för svaren! Jag hade hoppats på att man lättat lite på reglerna, men då kör jag enligt HusAMA 72. Taket är inte speciellt brant. Lutningen har ju också betydelse. :cool:
6 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.