Hej!

Har precis köpt en fin tomt mitt i Mälaren med sjöutsikt och ska själv bygga ett sommarställe på denna tomt inom de närmaste åren.
Jag ser framför mig ett hus med låglutande tak, men behöver lite information om takduk tex Protan. Jag har varit i kontakt med dem, men de hänvisar tilll takentreprenörer. Det jag undrar är om någon av er har lagt takduk själva?

Jag ska bygga så mycket som möjligt själv och undrar såklart om även detta moment är görbart själv. Det borde det vara tycker jag.

Hur försäkringsbolag ser på detta är ju också intressant.

Som gammal takläggare skulle jag inte rekomendera att lägga den själv... Dels behöver du en del verktyg, svetsmaskin, fön mm och sedan en del prefabricerade detaljer (hörn, stosar mm) som skall monteras på rätt sätt. Att taket är låglutande gör det mindre förlåtande för eventuella misstag. Tycker dock din tanke med protanduk är klockren då det blir bra avrinning. Är det grå duk du vill ha så välj den mörka, den håller sig "snyggare" över tid.

Tack för snabbt svar hfh75!

Om man nu inte ska göra det själv, hur mycket kan det kosta med en takentreprenör?
Huset kommer att ha ett låglutande tak, ca 140 kvm med öppningar i taket endast för skorsten och köksfläkt. Hängränna på en sida och något typ av takbleck på de andra sidorna.

Det kan jag däremot inte svara på då jag inte är i branschen längre. Men begär in offerter eller ring runt och fråga om kvadratmeterpris så får du en uppfattning...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.