7 456 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Nya takstolar för ökad takhöjd?
Jag har köpt ett litet stenhus i Skåne som ska renoveras. Det är väldigt litet så det gäller att utnyttja ytorna maximalt för att det ska fungera som permanent boende. Det finns en halvt inredd vind med sovloft men detta behöver göras om. Det fanns ingen luftspalt ovanför isoleringen och isoleringen var endast 95mm tjock (det som fick plats innanför takstolarna). Taket har ganska brant takvinkel ca 50grader. Huset är endast 4m brett invändigt mellan väggarna så det är ganska trång på loftet. Jag vill försöka få till mer utrymme här uppe men vet inte hur jag ska lösa det. Takstolarna är idag inte direkt överdimensionerade med sina 35x100mm och C-C mått på 1600mm, dessutom ligger en takstol mot en skorsten som jag ska elda i så den måste flyttas.
Så mina tankar går i banorna att riva taket och få dit nya kraftigare takstolar med lite lägre lutning för att få lite mer takhöjd på loftet. Det är dock små ändringar jag har tänkt mig för att inte ändra karaktären på huset för mycket. Så små ändringar att de allra flesta säkerligen tycker att det är bortkastad tid och pengar men jag vill ändå ha lite förslag från er om hur man skulle kunna lösa detta.
Jag tänker mig att nocken är kvar på samma höjd som nu men att takfoten höjs 3-4 dm. En förutsättning för ökat utrymme på loftet blir då naturligtvis att byta typ av takstol så att golvet på loftet blir kvar i samma höjd medans taket höjs (förstår ni vad jag menar?)
Alltså ifrån denna typ:
http://heimdal-sag.no/Portals/57/bilder/A-takstol.jpg
Till denna typ:
http://www.bjone.no/Byggemetoder/Bilder/Takstol_BEB_ny.jpg
Men min fråga är egentligen hur gör jag med väggarna på huset? Det tillkommer ju då ett par decimeter mellan takfot och vägg som jag måste fylla igen på något sätt. Kan jag mura upp med leca imellan takstolarna och bjälklaget då eller hur gör man. Och hur gör man precis där takstolen vilar på befintlig vägg hänger man putsen utvändigt i hönsnät bara eller? Ännu jobbigare blir det på gavlarna som är i sten ända upp till nock. Där måste man ju också fylla på med en tårtbit som är då 3-4 dm längst ner och 0cm vid nocken.
En annan lösning som jag funderat på är om det finns takstolar som kan monteras så att högbenen vilar på befintlig vägg men med nedsänkt underram/bjälklag som hänger i luften? Ett alternativ skulle nämligen kunna vara att sänka golvnivån för att få ökad takhöjd på loftet. Fördelen skulle ju då vara att jag inte behöver ändra fasaden utvändigt men som sagt finns det ens en takstol som fixar detta. Blir väl svårt att få till det med draglasten i underramen(bjälkkaget) då. Fast å andra sidan så går det ju att få dit ganska mycket grövre grejor än dagens 35x100
Tacksam för tips. Tacksam även för kommentarer i stil med att det där är bortkastade pengar, riv huset och bygg ett nytt större istället, även om det inte är troligt att så blir utfallet så är det ändå bra med någons annan syn på det hela.
Så mina tankar går i banorna att riva taket och få dit nya kraftigare takstolar med lite lägre lutning för att få lite mer takhöjd på loftet. Det är dock små ändringar jag har tänkt mig för att inte ändra karaktären på huset för mycket. Så små ändringar att de allra flesta säkerligen tycker att det är bortkastad tid och pengar men jag vill ändå ha lite förslag från er om hur man skulle kunna lösa detta.
Jag tänker mig att nocken är kvar på samma höjd som nu men att takfoten höjs 3-4 dm. En förutsättning för ökat utrymme på loftet blir då naturligtvis att byta typ av takstol så att golvet på loftet blir kvar i samma höjd medans taket höjs (förstår ni vad jag menar?)
Alltså ifrån denna typ:
http://heimdal-sag.no/Portals/57/bilder/A-takstol.jpg
Till denna typ:
http://www.bjone.no/Byggemetoder/Bilder/Takstol_BEB_ny.jpg
Men min fråga är egentligen hur gör jag med väggarna på huset? Det tillkommer ju då ett par decimeter mellan takfot och vägg som jag måste fylla igen på något sätt. Kan jag mura upp med leca imellan takstolarna och bjälklaget då eller hur gör man. Och hur gör man precis där takstolen vilar på befintlig vägg hänger man putsen utvändigt i hönsnät bara eller? Ännu jobbigare blir det på gavlarna som är i sten ända upp till nock. Där måste man ju också fylla på med en tårtbit som är då 3-4 dm längst ner och 0cm vid nocken.
En annan lösning som jag funderat på är om det finns takstolar som kan monteras så att högbenen vilar på befintlig vägg men med nedsänkt underram/bjälklag som hänger i luften? Ett alternativ skulle nämligen kunna vara att sänka golvnivån för att få ökad takhöjd på loftet. Fördelen skulle ju då vara att jag inte behöver ändra fasaden utvändigt men som sagt finns det ens en takstol som fixar detta. Blir väl svårt att få till det med draglasten i underramen(bjälkkaget) då. Fast å andra sidan så går det ju att få dit ganska mycket grövre grejor än dagens 35x100
Tacksam för tips. Tacksam även för kommentarer i stil med att det där är bortkastade pengar, riv huset och bygg ett nytt större istället, även om det inte är troligt att så blir utfallet så är det ändå bra med någons annan syn på det hela.
Hej
Om jag har förstått dina tankar rätt så kommer din lösning leda till samma max takhöjd men med mindre golvyta. Känns som ett trist sätt att investera tid och pengar. Om Ni nu vill höja taket så är det väl lika bra att ta till ordentligt...
Svårt att komma med idéer utan ritningar eller bilder. Har en kompis som gjorde ett liknande projekt men de höjde vägglivet med en meter... Han tog hjälp av en firma som ritade upp lite olika alternativ åt honom.
Annars låter det som ett kul projekt. :-D
mvh Wasa
Om jag har förstått dina tankar rätt så kommer din lösning leda till samma max takhöjd men med mindre golvyta. Känns som ett trist sätt att investera tid och pengar. Om Ni nu vill höja taket så är det väl lika bra att ta till ordentligt...
Svårt att komma med idéer utan ritningar eller bilder. Har en kompis som gjorde ett liknande projekt men de höjde vägglivet med en meter... Han tog hjälp av en firma som ritade upp lite olika alternativ åt honom.
Annars låter det som ett kul projekt. :-D
mvh Wasa
Hejsan,
Vi ska precis fått bygglov att höja vårt tak, ungefär såsom ni ska tänkt.
Vi kommer riva av gamla taket, köpa nya takstolar med förhöjt väggliv, ca 50 cm och med en högre vinkel. Sammanlagt kommer detta ge ca 110 cm högre tak vid nock.
Vårt vindsbjälklag kan vi utnyttja då det är på cc 60, så takstolarna kommer inte innehålla "bjälklage".
Vi har idag tegelfasad, så vi har liknande problem på hur vi ska lösa förlängningen av väggarna, alltså både på långsidorna och på gavlarna.
Att regla upp och sätta utegips/vindskivor är inget problem. Det är yttersta fasaden som blir svår att få till utan att det ser påbyggt ut.
Just nu lutar vi åt att riva ner bef gavel till blivande takfotsnivå, återanvända det teglet för förlängningen på långsidorna, och tegla upp med nytt tegel (så likt som möjligt) på gavelspetsarna. Jag tror det ser minst konstigt ut om bara gavelspetsarna har ett lite annat utseende. Kan liknas vid de klassiska 70-talstegelvillorna som har gavelspetsarna i träpanel. Något vi inte vill ha..
Vi ska precis fått bygglov att höja vårt tak, ungefär såsom ni ska tänkt.
Vi kommer riva av gamla taket, köpa nya takstolar med förhöjt väggliv, ca 50 cm och med en högre vinkel. Sammanlagt kommer detta ge ca 110 cm högre tak vid nock.
Vårt vindsbjälklag kan vi utnyttja då det är på cc 60, så takstolarna kommer inte innehålla "bjälklage".
Vi har idag tegelfasad, så vi har liknande problem på hur vi ska lösa förlängningen av väggarna, alltså både på långsidorna och på gavlarna.
Att regla upp och sätta utegips/vindskivor är inget problem. Det är yttersta fasaden som blir svår att få till utan att det ser påbyggt ut.
Just nu lutar vi åt att riva ner bef gavel till blivande takfotsnivå, återanvända det teglet för förlängningen på långsidorna, och tegla upp med nytt tegel (så likt som möjligt) på gavelspetsarna. Jag tror det ser minst konstigt ut om bara gavelspetsarna har ett lite annat utseende. Kan liknas vid de klassiska 70-talstegelvillorna som har gavelspetsarna i träpanel. Något vi inte vill ha..
Klicka här för att svara