D
DALASOL: Hej Parpignol. Att mäta RF på vinden, säger lite om hur mycket fukt det finns där. Relativ Luftfuktighet är relativ till den temperatur som du har där. Vid högre temp kan luften innehålla mer fukt. Relativt blir du RF lägre än vid lägre temp. 100% RF vid 0 grader eller vid 5 plusgrader=olika mycket fukt (gram/kubikmeter) i luften. Du måste veta den "absoluta fuktigheten" för att
1 svar · 1,9k läst
Y
Yrrol: Ingen mer som nappar på diskutera lämpligaste innertaksmaterialet?
3 svar · 1,3k läst
B
bergstrollet: En bekant till mig köpte täta plastsäckar som går att dra åt så att det blir helt lufttätt. Då kan du även förvara textiler och annat material som är fuktkänsligt.
7 svar · 7,5k läst
pickels
pickels: Tack!
2 svar · 2,8k läst
J
Jamba88: Har aldrig hört talas om ett diffusionsöppet tätningsskikt för takläggning. Är faktiskt lite skeptisk till det också och vill nog helst köra med äldre mer beprövade metoder......men ni får gärna försöka övertala mig ;) Finns det inga fler som har någon åsikt om det är bra eller dåligt att ha masonit mellan två papplager?
2 svar · 979 läst
Y
yllwa: tinajade! var inte oroliga för barnen. stressa inte upp er.... huset rasar inte! men gå inte där under. snön kommer att rasa ner förr eller senare. frågan är ju om balkongen klarar det. det vet ju inte vi här.... men för att undvika det kan ni sätta stöttor. är inte jobbigt, tar ngn timma kanske att greja med, men om ni har lite balkar hemma, och ngnskiva av ngt slag, så tycker jag
9 svar · 3,8k läst
·
Consensus
Consensus: Det finns mängder med referenser på kontinenten. Det hela är ju sunt förnuft: ju längre ut isoleringen sitter, desto varmare blir konstruktionen innanför.
16 svar · 3,2k läst
Bananya
Bananya: Hej, jag har en fråga om Decras nya (?) panna Oberon, som har bättre egenskaper avs belastning och ser rustik ut, i klass med Stratos. Har någon av er erfarenhet av denna beklädnad och vet var man skaffar den? Jag hittar inga svenska referenser på nätet, säljs den inte här?
0 svar · 696 läst
LAINE
LAINE: Takfirman som skottade åt oss var tre man och jobbade fyra dagar a 8 timmar, slutkostnad cirka 40000:- plus moms. Hade varit kul att själv tjäna pengarna.
21 svar · 8,1k läst
M
msvensson: Är leverantören som säger att det är ok, men har i övriga rum byggt en låda så att inte spånen "kasar" fram mot spotten och framförallt hålet. Gör nog samma sak här för att hålla spånen på plats
9 svar · 2,3k läst
dengroth
dengroth: Stort tack för ditt svar! Mycket värdefull information. Skulle man möjligtvis kunna få be dig om att även lägga upp svaret i tråden: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/138891-nagon-som-isolerat-taket-utifran-med-thermisol.html Har fler frågor men det finns nog många andra som är intresserade av dina svar. Så kanske vi kan fortsätta där? Tack hur som helst!
15 svar · 8,8k läst
K
kalubah: Tack för ett utförligt svar. Jag tolkar ditt svar som att vitmögel kan vara farligt och ska därför tas bort.
2 svar · 39,1k läst
J
Jan-Å: Vi satte ett tak från Tre ess, spånskiva som är vit med synliga skåror i alla skarvar. Lite lagom liv i det som vi ser det. Tak är inte nåt som vi efter många renoveringar lägger onödigt jobb på, dom flesta tittar inte uppåt när dom kommer in i ett hus, räcker med sjyssta taklister för att ge ett bra intryck. Tycker i alla fall vi, men smaken är ju olika.
1 svar · 4,8k läst
T
torparkillen: Det låter superbra, då kör jag på det med.Hur gjorde du med överlappningen, hade du överlappning både upp åt och åt sidorna? Hur gjorde du med nocken? Min tanke var nog att behålla tegelpannorna, sätta tillbaka dem när jag lagt på board och läkt, hoppas på att hitta samma tegelpannor någonstans om man behöver ersätta någon panna som är dålig. Tack för alla svar
11 svar · 6,7k läst
Ö
ölk: happ:) Så gjorde jag då slag i saken....ringde ventilationskillen som satte in vårat mek. frånluftssystem....diskuterade problemet.Han kommer nu att åka dit och åtgärda detta i veckan...då jag nämnde det där med den starka stekosen(köttfärssåsen) så var det liksom inga tvivel kvar.(inkl. den så markerade missfärgningen)....istället för det gamla eternitröret så blir det nu ett
23 svar · 6,6k läst
·
T
tovew: nässjö vägrar att skicka 3D bilder, hur ska jag då veta vad jag beställer. suck, asdåligt. Känns lite arroganta. Mvh T
3 svar · 995 läst
L
Luvied: Lyfter denna gamla tråd och undrar om någon har ett bra svar?
1 svar · 2,4k läst
L
Luvied: Det här låter precis som vårt "problem"! Vi har en utbyggnad från 80-talet, en betongplatta bildar tak till rummen under och golv till altanen. Betongen är målad, och det står på ritningarna att betongen är "vattenbeständig" el. något liknande. I höstas byggde vi ut skärmtaket över altanen så att det täcker hela golvytan, men när det snöade som värst nu i vintras kom det ändå
1 svar · 1,5k läst
D
dreamie: Nä så kanske det är. Sen kan man ju fråga sig hur ett hus från Norrland och med det lutet på taket skall kunna ha problem med detta. Vill nog nästan påstå att det är ett konstruktionsfel. Finns det överhuvudtaget instruktioner om att man skall upp och skotta taket? Det är ju inte lika lätt att skotta som ett plant tak direkt... Sedan är det ju så att Älvsbyhus knappast har ryktet
10 svar · 1,8k läst
J
jkl_gbg: Har läst en oändlig hög med inlägg angående kallvindar o mögel. Var uppe o kikade på vinden för ett par dagar sedan och märkte frost långt ner vid takfoten, samt att råsponten svält obehagligt mycket på sina ställen, inte släppt från takstolar men där i mellan (2 år gammalt tak inga problem förra vintern). Naturligtvis har jag tilläggsisolerat ett gammalt hus utan tätskikt i
0 svar · 767 läst
Byggare_Anders
Byggare_Anders: Alla synpunkter/förslag från sakkunniga välkomnas!
1 svar · 1,6k läst
Q
qsbpetf: Tack för tipset. Tänk att det fanns ett så nära :)
2 svar · 1,3k läst
B
Bambi: Hej! Får du bort träfärgen ovanför skåpen så tror jag det trollar bort mycket, väldigt mycket då smälter det vita ihop och man lurar ögat, sen sätter du dit en lampa i uttaget så tror jag det blir bra.
6 svar · 3,5k läst
·
J
Janneman: Min personliga åsikt är nog att jag tycker det är märkligt att man snålar in på detta. Ett hus kostar ju flera miljoner och skall ju kunna funka i närmare 100 år.Att standardisera alla nybyggda hus i Sverige och dimensionera dom högt gällande väder och vind borde ju vara ett krav. Kan inte tänka mig att merkostnaden blir så jättehög i det stora hela. Det är ju stora värden som
2 svar · 1,6k läst
F
Fredrik-vindsvåning: Hej ! Jag bor i en vindsvåning där det finns ett oanvänt utrymme ovanför lägenheten upp i nock på fastigheten. Jag har nu fått möjlighet att höja taket i vardagsrummet ända upp i nock och inreda ett loft över resterande del av lägenheten, samt riva väggar mot krypvind och inreda även dessa delar. Yttertaket i fastigheten består av råa spontade plankor med takpannor. Huset är
0 svar · 1,5k läst
J
Jan-Å: Utifrån rötan Du har nu så borde dom nya hålla alla fall 20 år å tills dess ska Du väl va klar? :D;)
6 svar · 1,2k läst
S
snakevillekid: Åsbeslag verkar ju vara något för mig. Räcker det att fästa med ankarspik eller ankarskruv då? Räcker det med ett beslag på varje takbjälke eller ska det vara två? (ett på var sida om takbjälken) //Claus
5 svar · 4,2k läst
S
stefant: 56 timmar inkl dörrbyte låter bra tycker jag. Rivning av pannor och läkt + utplacering av tegel, gör man det på 40 timmar? Dom offerter jag fått så har dom räknat mellan 160 - 200 timmar för hela jobbet inkl ställningsbygge.
2 svar · 2,2k läst
P
pseudonymen: Upptäckte att det droppade från innertaket igår, tog bort några gipsskivor och såg att troligen möss hade gnagt hål i ångspärren. Tog bort lite isolering och såg upp på vinden ovanför att flera plankor i yttertaket var mörkare pga av fukt. Trodde först att det kom in vatten utifrån men såg inget hål varken inifrån eller utifrån. Hade öppet med en fläkt under natten och nu är
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.