Har lagt på ny papp och ska nu börja läkta innan de gamla lertegelpannorna ska läggas tillbaka igen och har nu lite frågor om läktningen.

Hur skarvar man bärläkten?
Ska väl tillägga att jag renoverat halva taket redan för två år sedan och då sågade jag av bärläkten så att skarvningen blev mitt på en ströläkt. Denna metod tar ju lite tid och så blir det ju rätt mycket matrialspill. Den gamla läkten var skarvad med löpande skarv (eller vad det nu heter) dvs. att man började med en hel bärläkt och där den slutar så lägger man dit en liten bit ströläkt som man skarvar över och så fortsätter man bara med nästa utan att behöva kapa den. Anledningen till att jag inte gjorde så var för att jag fått för mig att det sådan skarvning blir mer utsatt för fukt om en t.ex. en panna är trasig, för då kan vattnet rinna rätt på ströläkten vid skarvpunkten. Detta är som sagt bara något jag själv fått för mig men jag har en väldig förmåga att överarbeta/krångla till saker och ting så nu hoppas jag ni tar mig i kragen säger åt mig att sluta upp med dumheterna och börjar skarva som man alltid gjort, dvs. löpande skarvning:)

Jämna till ett ojämt tak?
Har ett mansardtak och den övre delen, den flacka, är lite vågig så jag tänkte jämna till det nu vid läktingen men hur stora ojämnheter kan man trolla bort? Mitt på (vid skorstenen) och gavlarna liger högre och sen blir det en stor svacka därimellan. Nu har jag inte hunnit mäta än men skulle tippa på minst 5-6cm på vissa ställen, finns det risk för att bärläkten blir vinglig om man pallar upp så mycket.
Sen förstår jag att man använder sig av snöre för att mäta upp hur mycket man ska palla upp men jag tar gärna emot tips på hur man bör gå till väga och även hur noga man ska vara, som sagt, jag har lätt att överabeta saker och ting....
 
Skarva bärläkten.
Skarva på ströläkten såga i efterhand i ytterkanterna, de bitar som blir långa nog kan du ju börja nästa länga med. Ofta kan man använda mycket av det som sågas, läkt är ju inte speciellt dyrt egentligen, men vill man hålla igen på kronorna kan man lägga en bit strö under skarven och köra löpande, precis som du säger, här blåser det lu lite lätt konstant så det torkar ut ganska snabbt efter regnet.

Ja några centimeter kan man ju trolla bort, du kan ju lägga "dubbel" läkt om du tycker det verkar vingligt att palla upp den.
Bara att sätta snöret på en spik i ena ändan och en till i andra, (om du nu inte har ett tak som är allt för långt) lägg bara inte ner snöret så det tar i läkten utan fäll ut första delen av din tumstock, lägg den mot läkten på högkant och passa in snöret mot den, samma på andra sidan såklart. Så håller du det måttet med en tumstock hela vägen. Annars är risken stor att du lyfter snöret lite för varje gång du pallar upp läkten, det kommer att se lite funky ut i slutet då.......
 
Jo, jag fortsatte att skarva över bärläkten då jag inte fick något råd att köra löpande skarv.
Hur mycket kan man släppa utan att behöva palla upp, 1-2 cm? Tegeltak har ju en förmåga att dölja ojämnheter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.