S
Snickar-Urban: [citat] Det är nog så att du har väldigt liten erfarenhet av att bygga men ibland får jag känslan av att du driver med oss. Aldrig samma skruvhål i gips! Det är också viktigt att du inte skruvar i skruven så djupt att ytpappen på gipsskivan släpper runt skruvskallen.
7 svar · 3,5k läst
hfh75
hfh75: Det kan jag däremot inte svara på då jag inte är i branschen längre. Men begär in offerter eller ring runt och fråga om kvadratmeterpris så får du en uppfattning...
3 svar · 6,2k läst
B
barajag: [citat] Ok. Ja det är inte fel med dyckert, personligen tycker jag det blir snyggare när man slipper se dyckerthålet och eventuellt dyckertpistolsmärke m man råkat tryckt lite för hårt. Vet faktiskt inte om det finns en skruv som är så exakt beskriven som exempelvis trallskruv till altan. Men de på butiken vet ju vad du behöver. Jag brukar bara ta en låda skruv som passar mig och mina
7 svar · 17,8k läst
P
plåtslagarn: ja de ska väl funka bra
3 svar · 3,0k läst
R
Roosen: Hejsan, Vi ska precis fått bygglov att höja vårt tak, ungefär såsom ni ska tänkt. Vi kommer riva av gamla taket, köpa nya takstolar med förhöjt väggliv, ca 50 cm och med en högre vinkel. Sammanlagt kommer detta ge ca 110 cm högre tak vid nock. Vårt vindsbjälklag kan vi utnyttja då det är på cc 60, så takstolarna kommer inte innehålla "bjälklage". Vi har idag tegelfasad, så vi
2 svar · 7,5k läst
Berliner
Berliner: Hej, Jag skulle rekommendera vägg och skorstenstätning. Den är mycket flexibel och lätt att bearbeta och ser desutom snygg ut. Berliner
12 svar · 6,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Dyrt eller billigt är ju en sak, frågan är ju vad ni kommit överens om innan arbetet påbörjades? Rimligtvis finns det ju någon typ av avtal och offert bakom ett så omfattande arbete?
12 svar · 5,0k läst
·
M
mannos_slagarn: Ursäkta mig men blir förbannad när jag hör att saker är i halvfabrikat som säljs ut till kund, man popnitar F*N inte ihop en huv i plattan, den skall fallsas, har alldrig hört att den viker sig och den läcker endast om tillverkaren slarvat..Lider med er! / En plåtslagare som är trött på oseriösa klåpare!
3 svar · 3,3k läst
·
M
mannos_slagarn: Se till att få bort snön på stället så det inte kan trycka på. Sen tar du det när det blir bra väder.
1 svar · 1,3k läst
M
mannos_slagarn: Glöm inte att gammalt skall passa med nytt också, stämmer inte vingarna på skorstens plåten och skopan "botten" på ventilatons huvar m.m mot det nya tak materialet så är dom i stort sett meningslösa, vilket man har sett många gånger och som plåtslagare är det svårt att förstå den snålheten. Varför inte tänka på att nytt tak + ny plåt är = underhållsfritt och hållbart i
8 svar · 3,2k läst
·
V
vattumannen75: Ja min tanke var att balken inte skulle synas men de gör nog inte så mycke att balken kommer ner från taket enbit. Tackar för länken!
10 svar · 46,7k läst
·
Consensus
Consensus: [citat] Den här vintern har inte alls varit problematisk ur fukthänseende. Det har legat snö på taken i stort sett hela Sverige. Snön fungerar som "isolering på utsidan" och har gjort att klimatet på vinden varit mycket bättre än tidigare år. Det är mycket värre med växlande väderlek med köldknäppar och snöfria tak.
5 svar · 20,2k läst
Bananya
Bananya: Hej, är det någon som har erfarenheter av att lägga Stratospanna på Icopal Macoflex YAP 2200 ? Tänkte att den är både hållbar, lätt och har utseende som liknar schiferplatta... Vill själv kunna bidra till processen, åtminstone vid kanterna och på balkongen. Har ni några råd till mig, en lagom händig men ngt tyngre medelålders kis? Jag har hört att den nedre, mer sluttande delen
0 svar · 3,1k läst
P
plåtslagarn: kan absolut hjälpa men tänk efter före så att du inte lägger dom på fel ställe då kan dom öka på isen iställe
5 svar · 3,1k läst
P
plåtslagarn: har lagt några rheizinktak i stockholm... inte att rekommondera i sverige faktiskt... ska ju vara väldigt bra säger leverantörer och försäljare men de tål nog inte riktigt vårat klimat. funkar nog alldeles ypperligt i tyskland och kontinenten men här spricker det alldeles för lätt... Det rör sig mycket vid temperaturförändringar... har för mig att inköpspriset var de tredubbla...
2 svar · 2,0k läst
Y
yuphin: Finns det takpapp att köpa i små rullar? Behöver ett par kvadratmeter för att lägga ny papp på luckan ner till källaren.
0 svar · 1,3k läst
S
skuggan_pm: Tänk på att den angivna vikten på betong/tegel är angiven när de är torra. Ett tegteltak ökar i vikt när det regnar eftersom teglet suger åt sig mer vatten.
4 svar · 5,7k läst
M
Micke H: Japp det har det.
3 svar · 1,3k läst
M
MaZtoR
MaZtoR: Vad är det du behöver tips om? Gå till ett byggvaruhus och beställ nockar. Finns utan asbest idag.
2 svar · 2,9k läst
gadu^
gadu^: hehe, tror jag läste "pö om pö" i en annan tråd som man säkert kommenterat... tror inte jag hade kommit på det själv då vi inte har spån hemma ;) Kan man inte få tag i träfibret säckvis och kratta ut det "pö om pö" istället för spån? Annars är det väl bara att spruta ur det rejält och hoppas att den värmande murstocken håller fuktnivåerna i schack...
3 svar · 1,6k läst
K
Kezz: [citat] Jeg ville sikret taket med snörasskydd sä snön inte beveger seg og ödelegger pannorna. Nästa vinter blir det i fall samme sak! :O
4 svar · 1,1k läst
L
/LO: Tack. Maken var uppe på taket, eller i alla fall halvvägs uppe och insåg att det tränger upp is förbi plåtrännorna, in under takpannnorna. Så när det smälter så är vattnet på fel ställe. Det ser som sagt fint ut på vinden, så där klarar det sig. Det är bara utomhus det läcker. Fast jag tycker att jag borde se det där uppifrån i alla fall, så helt hundra är jag inte - på
2 svar · 1,8k läst
·
T
träskruven: Ett så litet utrymme är inte inspekterbart.
3 svar · 1,6k läst
M
Micke H: Sesse, jag vet inte om det bara är jag som 22:18 på en lördagskväll, nykter dessutom, har problem med dina frågeställningar ;-) Du kan lite slarvigt likställa ditt underlagstak som idag är sticketak med ett diffusionsöppet modernt (alltså duk av något slag). Vill du sponta och pappa så gör det men då behövs en luftspalt enligt byggnorm. Visa gärna en bild. //M
1 svar · 1,3k läst
T
Totem70: För mig är det närmast osannolikt att just fem av de pannor som ligger längst ned, närmst vattenrännan skulle ha gått sönder eller skadats i hanteringen (i samband med läggning?) Materialfel, fellagda pannor eller fysiskens lagar känner jag är den enda förklaringen. Det har ändå varit ett tjockt lager snö som legat på taket länge, som också sakta glidit av taket. Nä, på
5 svar · 1,7k läst
AstaS
AstaS: Ja - det slutade med det. Så jag får ta en ny bild och byta min avatarbild så småningom.
2 svar · 1,4k läst
Bananya
Bananya: Vi har ett äldre hus med monsardtak av plåt. Läckage har uppstått på en (hoppas jag) begränsad yta under en tillbyggd entre/ dess tak = balkong och balkongens tak. Husets tak har större fall än balkongens och det är i övergången som vattnet börjat sippra nedför fasaden och ner, utmed skivor som förut tillhörde fasaden. Vore tacksam för förslag, hur undvika framtida läckage; nu,
0 svar · 989 läst
K
Kåben: Jag använde Mataki Haloten P på mitt garage. Enkelt och snabbt att lägga på och billigare än råspont/papp. Farsan byggde garage ungefär samtidigt och använde en plastvariant från T-emballage. Det borde finnas en del trådar om dessa produkter.
1 svar · 977 läst
C
chompas: Gött..bra då vet jag att jag är rätt ute iaf =) Nån som har erfarenhat av wellpapp som vindavledare? Känns lite riskabelt? Pappkartong, vet ju hur vanliga kartonger blir vid fukt men dessa är ju specialspecial, men känns inte hundra. Men verkar smidigt att montera iaf.
7 svar · 2,0k läst
B
bramstoker: Typ lika många, men på nya ställen, alltså inte vid de gamla sprickorna. Vanlig vattenbaserad takfärg. Edit: Skall kanske tillägga att jag inte vet om 'puts' är rätta ordet (jag är amatör). Är ett typ 1-1.5 mm sprött "lager" utanpå betongen. Jag antar att det är puts - eller är det grängat, eller nått annat? En standardlägenhet från 1956.
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.