Hej!

Jag är på gång att köpa ett hus som är besiktat, i besiktningen står följande:
" noterades att det finns trä som eventuellt är rötskadat i takfot utanför husliv, sett från markyta."

Fuktproblemet på vinden är fixat men nu undrar jag vad ovanstående betyder, samt hur pass stort ingrepp det är på huset om man ska byta den här takfoten och ungefär vad kostar något sådant att få gjort?

Tacksam för svar!

C
Det är nog inget särskilt märkvärdigt, bara det inte är råsponten. Är det tex fotbrädan är det en enda bräda och ett bra övningsobjekt för dig själv om du aldrig har snickrat innan (nåt man faktiskt nästan behöver kunna lite om man ska äga ett hus), är det underspikningen är det några brädor till men fortfarande inte särskilt märkvärdigt.

Är det råsponten dock är det lite knöligare, då vill det till att man frilägger en bit av taket från takpannor och läkt och papp osv, och byter den skadade råsponten, och sedan lappar ihop det med ny papp och läkt och dit med pannorna igen. Inte för att det heller är särskilt svårt heller för den delen, men det är kanske inget man ger sig på om man aldrig har hållit i en hammare förut.

Är det den utstickande delen av takstolarna är det däremot riktigt jobbigt att byta, eftersom det är en direkt bärande del av konstruktionen, lite beroende på hur det är konstruerat.

Tyvärr så misstänker jag att det är den utskjutande delen, ska undersöka det närmare.
Om det nu är det, vad innebär då det i arbete och pengar på ett ungefär?
Jag har haft radhus tidigare men har ingen ambition att ge mig på några större konstruktioner!
:-)

C
Alltihop det där sticker ut. :) Har du möjlighet att ta en bild?

Tjena!

Här kommer bilden som besiktningsmannen tagit.
Hoppas att den kan avslöja något!

Tackar ödmjukast för hjälpen!

• Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju ut lite som att det målats med fel sorts färg..
Men om det nu varit fuktskador på vinden som åtgärdats så betyder det att risken finns att en betydande del av taket behöver bytas. Det som är skadat på bilden är ju råsponten. Någonstans mellan bilden och taknocken så har det läckt in. Takpannor behöver tas bort och underlagspapp och råspont bytas.

Du undrar vad det kan kosta...troligtvis inte mycket alls, några längder råspont och lite papp. På en helg bör det kunna göras.
Med reservation för att det kan vara värre, takstolar kan ju vara skadade och då blir det kanske inte mycket dyrare, men bra mycket besvärligare.

Redigerat:
Det låter bra, vore skönt om det vore så, ska kolla lite närmare!

Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.